Vier snackprofielen in kaart | RetailDetail

Vier snackprofielen in kaart

Vier snackprofielen in kaart
Shutterstock

Dé Belgische snacker bestaat niet. Het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox heeft voor het eerst vier verschillende snacktypes geïdentificeerd. Retailers en fabrikanten kunnen hun aanbod hierop afstemmen. 


1. De supersnacker


De benaming zegt het al: deze consument snackt de klok rond. Tussendoortjes zijn een deel van het leven geworden. 69% geeft aan minstens één dag per week zonder volwaardige maaltijd door te komen. Gezonde en/of biologische voeding is niet belangrijk. 66% let niet op suiker en zout. 54% eet op onregelmatige tijdstippen. 


Supersnackers eten vaak hetzelfde en voelen zich wel schuldig over hun snackgedrag. Het zijn eerder introverte en neurotische profielen, rustige gewoontedieren die minder vaak buitenshuis komen. Het gaat niet om een kleine groep: één vijfde van de consumenten is een supersnacker. 


De supersnacker kiest vaak voor niet zelf bereide consumpties, zowel thuis als buitenshuis, maar koopt die minder ‘out-of-home’ en meer in de supermarkt. Hij/zij verkiest warme snacks boven koude, snoept meer en eet beduidend minder fruit dan andere mensen. 
 

2. De impulssnacker


Impulssnackers zijn veel onderweg en eten dan ook voornamelijk ‘on the go’. Het zijn echte ‘multichannelsnackers’ of nomaden, die verschillende kanalen frequenteren, waaronder zeker ook de automaat of het petrolstation. Ze gaan vaak uit eten of bestellen iets te eten. 29% van hun consumpties zijn out-of-home gekocht en gegeten. 


Het is de typische consument van belegde broodjes. 50% haalt minstens één keer per week drank uit de automaat. 42% gaat tijdens de middagpauze een broodje halen in een broodjeszaak in de buurt. 33% eet minstens één keer per week een broodje of snelle hap op het werk. 70% let niet op de hoeveelheid calorieën die ze dagelijks opnemen. 


Deze consumenten houden van zowel zoet als zout, zijn gesteld op variatie en proberen graag nieuwe dingen uit.  Eén op acht consumenten is een impulssnacker.
 

3. Lichte snackers


Deze consumenten vinden gezond eten wel belangrijk maar kunnen het niet laten om wel eens te snoepen of terug te grijpen naar tussendoortjes. De automaat is echter geen optie: meestal brengen ze boterhammen mee naar het werk. 87% heeft nog nooit een meeneemmaaltijd besteld, zelf afgehaald of laten leveren op het werk. 


Ze geven de voorkeur aan volwaardige maaltijden op vaste tijdstippen. Qua snacks kiezen lichte snackers vooral voor zoet als ‘guilty pleasure’. Op typische out-of-home locaties komen ze zelden, ze kopen het meest in de supermarkt of in de winkel (69%). Twee op vijf consumenten zijn lichte snackers. 
 

4. De niet-snacker


Er zijn inderdaad ook consumenten die niet van snacken, snoepen en tussendoortjes houden, omdat voor hen het belang van gezonde voeding centraal staat. Ze zien snacken als ongezond en kiezen daarom liefst voor volwaardige maaltijden. 


84% houdt van gezond eten, 77% eet graag fruit, 65% let erop zo weinig mogelijk suikers te eten. Hoewel ze ook heel wat buitenshuis consumeren, eten ze daar gezonder dan anderen. Ze kiezen vaak voor fruit als tussendoortje, doen aan sport en houden minder van zoet. 


Ongeveer één op drie consumenten beantwoordt aan dit profiel. 
 

Verzorg verschillende snacktypes


Dat foodservicebedrijven binnen éénzelfde omgeving wel degelijk verschillende snacktypes kunnen verzorgen, toont de facilitaire dienst van het UZ Leuven/Gasthuisberg, zegt Eddy Bovijn van Food in Mind.


Hier differentieert men het aanbod en past men de concepten aan in functie van het type klant: de patiënt (lang verblijf of daycare, al dan niet met begeleider), de bezoeker, het personeel, workshops met externe/internationale profs of medische experten en een take-awaycorner waar iedereen welkom is.
 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.