Vierde kwartaal 2015 geeft jaarcijfers Ahold extra glans | RetailDetail

Vierde kwartaal 2015 geeft jaarcijfers Ahold extra glans

Vierde kwartaal 2015 geeft jaarcijfers Ahold extra glans

Ahold sluit haar laatste volledige boekjaar voor de fusie met Delhaize in stijl af. Een uitstekend vierde kwartaal (+4,3%) zorgt voor mooie jaarcijfers (een omzetstijging van 3,8%).

 

30% meer online omzet

In het kwartaal boekte Ahold een 4,3% hogere omzet (exclusief brandstof), terwijl op jaarniveau de omzetstijging 3,8% bedroeg. Dat staat in het omzetbericht over het vierde kwartaal en het hele jaar 2015, dat Ahold vanochtend publiceerde. Bovengenoemde cijfers zijn gecorrigeerd voor koerswisselingen – de dollar die zich versterkte ten opzichte van de euro heeft een extra positief effect voor Ahold – en voor het feit dat het vierde kwartaal een extra week heeft ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014.


Vooral in Nederland waren de prestaties goed. De identieke omzet groeide in het vierde kwartaal met 3,2%. De online activiteiten ah.nl en bol.com realiseerden liefst 30% meer consumentenomzet ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014. In de laatste week van het jaar brak de Allerhande-website een record met ruim 1,6 miljoen bezoekers. Dat is een stijging van 23 procent ten opzichte van week 52 in 2014. Op 23 en 24 december bezochten ruim 3 miljoen klanten de winkels van Albert Heijn.

 

Marktaandeel AH groeit bijna 1 procentpunt

De prima prestaties rond kerst en nieuwjaar was de afsluiting van een goed jaar voor Albert Heijn. De marktleider voegde in 2015 een indrukwekkende 0,9 procentpunt marktaandeel toe. Het was aanleiding voor Albert Heijn om hierover vanochtend een apart persbericht te versturen, waarin het bevestigt dat het aandeel nu – op basis van Nielsendata – 35% bedraagt.

 

Dat is opvallend, omdat Ahold normaal gezien liever niet expliciet over het marktaandeel van Albert Heijn communiceert en de prestaties van Albert Heijn verdisconteert in de totale cijfers van Ahold Nederland.

 

Albert Heijn nu veel beter dan een jaar geleden

Een jaar geleden waren de prestaties van Ahold in het vierde kwartaal heel wat slechter. Het leidde toen tot een ingreep in de organisatiestructuur en het vertrek van Sander van der Laan als AH-directeur en bestuurslid van Ahold. Inmiddels staat Albert Heijn er veel beter voor.

 

Vandaar ook deze expliciete communicatie, die verwijst naar nieuwe assortimenten – met name in vers en de Allerhande-box – en nieuwe services, zoals het mobiele zelfscannen en de eerste volledige zelfscanwinkel die Albert Heijn in Amsterdam opende. Ook waren de spaaracties volgens Albert Heijn een succes en heeft de supermarktketen stappen gezet om het assortiment gezonder en duurzamer te maken.

 

VS groeit, Tsjechië daalt

Ook in de VS groeide de identieke omzet van Ahold. Exclusief brandstofverkopen groeide deze omzet in het vierde kwartaal met 1,6%. Een jaar eerder was deze identieke omzetgroei nog een magere 0,3%. Over het hele jaar groeide de identieke omzet van Ahold USA met 0,9%, waar het in 2014 op identieke basis met -0,1% nagenoeg stabiel bleef.

 

In Tsjechië gaat het Ahold minder voor de wind. Daar daalde de omzet over het vierde kwartaal (gecorrigeerd voor de extra week en tegen constante wisselkoersen) met 1,8% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014. De identieke kwartaalomzet daalde er met 0,5%. Lichtpuntjes voor Ahold zijn de verbeterde omzetontwikkeling bij de voormalige Spar-winkels, die het heeft omgebouwd, en de relatief goede prestaties van de supermarkten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.