Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour | RetailDetail

Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

Vijfde opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

In het voorbije boekjaar is de vergelijkbare omzet van het Franse Carrefour voor de vijfde keer op de rij gestegen, en dat met 2,7%. Inclusief wisselkoerseffecten was er wel een daling met 0,7%, vooral door China en Latijns-Amerika.

Spanje de uitschieter

In het vierde kwartaal haalde Carrefour een omzet van 23,366 miljard euro, een groei van 4,2% ten opzichte van een jaar eerder. De grootste groeier was Brazilië, waar de omzet met 33,1% de hoogte inschoot. Ook op vergelijkbare basis was daar een groei van 9%. In Europa was Spanje de uitschieter met een groei van 3,4%. Frankrijk en België groeiden allebei met ongeveer 1%, terwijl Italië een terugval van 1,5% kende.

 

Voor het hele jaar kwam de omzet van Carrefour uit op 85,7 miljard euro. Dat is bij constante wisselkoersen een groei van 2,7% ten opzichte van een jaar geleden. Ook op vergelijkbare basis ging de omzet er met 3% op vooruit.

 

Groei op internationale markt

Het was vooral de internationale markt die de omzet van Carrefour de hoogte in stuwde, want in Frankrijk was er met een omzet van 40,126 miljard euro een daling van 1,2 procent. Op vergelijkbare basis steeg de omzet dan weer met 0,3%. Vooral de hypermarkten moesten een daling toestaan, terwijl de kleinere concepten van Carrefour het voorbije boekjaar groeiden.

 

Internationaal maakte de omzet een sprong van 6,1% naar 45,574 miljard euro, op vergelijkbare basis was dat nog steeds +4,9%. In de rest van Europa groeide Carrefour met 1,9%, terwijl dat in Latijns-Amerika zelfs +16,6% was. In Azië was er minder goed nieuws: daar kreeg Carrefour een tik van 4,1% in totaal en zelfs bijna dubbel zoveel in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.