Vijftig supermarkten sloten zich aan bij app Afgeprijsd | RetailDetail

Vijftig supermarkten sloten zich aan bij app Afgeprijsd

Vijftig supermarkten sloten zich aan bij app Afgeprijsd

Plus Hoogendoorn in Waarder sloot zich als vijftigste supermarkt aan bij Afgeprijsd, de app tegen voedselverspilling van NoFoodWasted. Met deze app, die in februari werd gelanceerd, kan de consument realtime zien welke producten in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en met korting te koop zijn.

 

Derving terugdringen

"Met Afgeprijsd maken wij als supermarkt een flinke stap om onze derving terug te dringen. Zo ontstaat er een win-win-winsituatie: voor ons, voor de consument en voor het milieu”, vertelt Dick Hoogendoorn, eigenaar van Plus Hoogendoorn.

 

Volgens August de Vocht, oprichter van NoFoodWasted, geeft het aantrekken van de vijftigste supermarkt een boost voor de verdere uitrol van de app in Nederland. “Binnen tweeënhalve maand hebben we met een  accountmanager in de regio tussen Tilburg en Rotterdam al deze supermarkten aan ons weten te binden. Supermarkten realiseren zich niet alleen dat Afgeprijsd consumenten een voordelige service biedt, maar beseffen ook dat snelle implementatie van de app een verschil kan maken in de strijd met concurrenten''.

 

Supermarkten prijzen producten af die over de datum dreigen te gaan, maar moeten het merendeel van deze producten alsnog weggooien. De winkels kunnen de app Afgeprijsd koppelen met het kassasysteem met de beschikbare afgeprijsde producten. De app stimuleert voor supermarktondernemers de vraag naar THT-producten en dringt hiermee de derving van de inkoopkosten terug. Op deze manier gaan supermarkt en consument voedselverspilling te lijf.

 

Naar 300 supermarkten en buitenland

“Het plan is om Afgeprijsd binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen twee jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen drie jaar in 2.800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt August de Vocht. In de toekomst legt NoFoodWasted zich toe op een nog directere en actievere consumentbenadering. Door op verschillende manieren een grotere rol te spelen in de fase voor het boodschappen doen, wil de onderneming bij de consument aansturen op een gedragsverandering waarbij de emotie, beleving en verantwoordelijkheid voor voedingsmiddelen centraal staat.

 

NoFoodWasted heeft zich sinds de oprichting twee jaar geleden voorgenomen om van voedselverspilling een bewuste keuze te maken. Oprichter August de Vocht creëert toepassingen die het onnodig weggooien van voedsel voorkomen en rendabel zijn voor alle betrokken partijen. “NoFoodWasted wil oplossingen bieden met behulp van technologie, waarbij we het leven van de ondernemer en de consument makkelijker maken", aldus De Vocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.