Vijftig winkels Bakker Bart in de problemen | RetailDetail

Vijftig winkels Bakker Bart in de problemen

Vijftig winkels Bakker Bart in de problemen
Zo'n vijftig vestigingen van de bakkers- en broodjesketen Bakker Bart verkeren in de problemen. Een groot deel zou technisch failliet zijn. Franchisenemers en de directie van de keten werken aan een plan om zo veel mogelijk van deze winkels te redden.

Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van eigen bronnen en een gesprek met directeur Bert Bargboer en franchisevoorman John Gerressen. Bakker Bart heeft in totaal 191 winkels. De keten is opgericht door Bart van Elsland, maar is sinds 2005 in handen van investeringsmaatschappij Gilde. Een belangrijke reden voor de problemen bij de winkels is de huurafdracht: in het verleden was dat een percentage van de omzet, maar deze regeling werd door de Hoge Raad in Nederland verboden. Zaken die kampen met een teruglopende omzet komen daardoor in de problemen. Eerder waren getallen van negentig en twintig "problematische" winkels genoemd. Het hoge cijfer was afkomstig van twee anonieme franchisers, terwijl het lage getal eerder door de directie naar buiten was gebracht.

 

Directeur Bert Bargboer, die een verleden heeft bij DA Drogisterijen, wil de problemen nu in hoog tempo aanpakken. Om klanten te wijzen op de verbeterde receptuur van het brood, begint het bedrijf deze week met het uitdelen van gratis pakjes brood op straat. Daarnaast moet ook de internetverkoop de omzetten bij de winkels een impuls geven. Uiteindelijk moet dit leiden tot meer klanten en een hogere marge in de keten. Over de huurafdracht blijft Bargboer oppervlakking. Hij wil alleen kwijt dat sommige ondernemers een solidariteitsheffing betalen en dat dit systeem in stapjes wordt ingevoerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.