Vis in Nederlandse supermarkten 90% duurzaam | RetailDetail

Vis in Nederlandse supermarkten 90% duurzaam

Vis in Nederlandse supermarkten 90% duurzaam

Nederlandse supermarkten doen het bijzonder goed op vlak van de duurzaamheid van verkochte vis: momenteel zou ongeveer 90 procent van de vis in supermarkten duurzaam zijn.

Te weinig vooruitgang in andere landen

Volgens Willem Huisman van Anova, de marktleider in duurzame vis, heeft 90 procent van de verkochte vis in Nederlandse supermarkten een MSC- en ASC-certificaat. Albert Heijn zegt tegen het einde van dit jaar 100 procent duurzame vis te willen verkopen.

 

Bij andere grote ketens in Europa en de Verenigde Staten gaat het minder vlot: ook zij hadden beloofd om dit jaar vrijwel uitsluitend duurzame vis te verkopen, maar projecten die duurzame kweek en visvangst moeten stimuleren hebben te weinig effect. Uit een studie van het wetenschapsblad Science blijkt dat ongeveer driekwart niet de nodige vooruitgang boekt.

 

"De projecten zouden goed kunnen werken, maar de vissector moet ze dan wel goed uitvoeren. Op dit moment zien we veel projecten waar dit ontbreekt", citeert de Volkskrant de Wageningse onderzoeker Simon Bush in het onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.