Vis in Nederlandse supermarkten 90% duurzaam | RetailDetail

Vis in Nederlandse supermarkten 90% duurzaam

Vis in Nederlandse supermarkten 90% duurzaam

Nederlandse supermarkten doen het bijzonder goed op vlak van de duurzaamheid van verkochte vis: momenteel zou ongeveer 90 procent van de vis in supermarkten duurzaam zijn.

Te weinig vooruitgang in andere landen

Volgens Willem Huisman van Anova, de marktleider in duurzame vis, heeft 90 procent van de verkochte vis in Nederlandse supermarkten een MSC- en ASC-certificaat. Albert Heijn zegt tegen het einde van dit jaar 100 procent duurzame vis te willen verkopen.

 

Bij andere grote ketens in Europa en de Verenigde Staten gaat het minder vlot: ook zij hadden beloofd om dit jaar vrijwel uitsluitend duurzame vis te verkopen, maar projecten die duurzame kweek en visvangst moeten stimuleren hebben te weinig effect. Uit een studie van het wetenschapsblad Science blijkt dat ongeveer driekwart niet de nodige vooruitgang boekt.

 

"De projecten zouden goed kunnen werken, maar de vissector moet ze dan wel goed uitvoeren. Op dit moment zien we veel projecten waar dit ontbreekt", citeert de Volkskrant de Wageningse onderzoeker Simon Bush in het onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.