Visconsument vindt duurzaamheid belangrijker dan prijs | RetailDetail

Visconsument vindt duurzaamheid belangrijker dan prijs

Visconsument vindt duurzaamheid belangrijker dan prijs

Om de oceanen te redden, zouden we enkel nog vis uit duurzame bronnen moeten eten, meent bijna driekwart (72%) van de visconsumenten. Zij zijn bereid om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam visproduct.

Invloed op koopgedrag

Dat blijkt uit marktonderzoek bij meer dan 16.000 visconsumenten in 21 landen, in opdracht van het duurzame viskeurmerk Marine Stewardship Council (MSC). Het resultaat staat in contrast met de aankoopmotieven in andere FMCG-categorieën, waar de prijs en het merk doorgaans duurzaamheid overtreffen in het koopgedrag.

 

Bij meer dan vier op de vijf (85%) huishoudens die regelmatig vis koopt, is de bezorgdheid omtrent onze oceanen van invloed op het koopgedrag. Oudere consumenten hebben meer aandacht voor duurzaamheid: 75% van de visconsumenten van 55 jaar en ouder is het eens met de noodzaak om alleen uit duurzame bronnen te eten, in vergelijking met 67% van de 18 tot 34-jarigen.

 

Terwijl 10% van de wereldwijd gevangen vis uit MSC-gecertificeerde visserij komt, zegt 37% van de mondiale consumenten dat ze het MSC-keurmerk herkennen. Dit is 44% in Nederland en 26% in België. Meer dan de helft (54%) van de visconsumenten geeft aan bereid te zijn om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam visproduct.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.