VitaMinis veroveren de wereld | RetailDetail

VitaMinis veroveren de wereld

VitaMinis veroveren de wereld

Voor klanten van Delhaize in België zijn de VitaMinis een bekend fenomeen geworden, nadat de pluchen knuffels vorig jaar een overdonderend succes waren. Dit jaar keren ze terug, maar niet enkel in België zijn ze een succes.

 

Tientallen miljoenen

Vorig jaar gingen er bij Delhaize 1,6 miljoen knuffels over de toonbank, naast nog eens 400.000 stickeralbums en 50 miljoen zakjes met stickers en kaarten. Delhaize twijfelde er dus niet aan om ook dit jaar met de actie op de proppen te komen.

 

De VitaMinis zijn echter geen eigendom van Delhaize, maar wel van TCC Global, dat het concept ook in andere landen verkoopt. “Dit is een van onze meest succesvolle producten. Ze zitten in 20 verschillende landen: van Duitsland over Portugal en Italië tot zelfs Zuid-Afrika. Reken maar op tientallen miljoenen stuks. Telkens is er een gezondheidsverhaal aan gekoppeld en moeten ze kinderen aanzetten om meer groenten en fruit te eten”, zegt Philip Cornelissens, verkoopsdirecteur voor België en Luxemburg, aan het Nieuwsblad.

 

Ook in Nederland zijn ze dit jaar te verkrijgen. Daar is het Lidl dat de VitaMinis aanbiedt, tot spijt van Delhaize in België. “Dat hebben we gezien”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. “Jammer. Maar de firma die de rechten over de actie heeft, beloofde ons dat er geen knuffels de grens over zullen steken. We hebben exclusiviteit voor België.”

 

Ideale mix voor geslaagde campagne

Het succes van de VitaMinis is volgens Stefan Van Rompaey, hoofdredacteur bij RetailDetail, geen toeval. “Ze vormen de ideale mix voor een geslaagde campagne: kinderen en gezondheid. Daar zijn consumenten de dag van vandaag mee bezig. Iedereen zoekt gezondere producten en wil ook de kinderen die gezonde levenswijze oplepelen.”

 

Dat de VitaMinis in België en Nederland op hetzelfde moment te vinden zijn, heeft dan weer te maken met een gat in de kalender, tussen de feestdagen en de volgende grote feestdag. “Na de feestdagen zijn de portefeuilles van de klanten wat leger en is er ook – los van Valentijn – niet direct een groot momentum om klanten te lokken. Deze is er een goeie voor. Het zal zeker opbrengen. Al moet je er ook wel zuinig op zijn. Pak je er te veel mee uit, dan zijn de klanten die VitaMinis op een dag beu. Eén keer op een jaar is meer dan genoeg”, aldus Van Rompaey.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.