Vlaamse biolandbouw hinkt achterop: Vlaanderen moet meer bio boeren | RetailDetail

Vlaamse biolandbouw hinkt achterop: Vlaanderen moet meer bio boeren

Vlaamse biolandbouw hinkt achterop: Vlaanderen moet meer bio boeren
Foto: Shutterstock

Slechts 1,1% van de Vlaamse landbouwoppervlakte is bestemd voor biologische landbouw. Minister Joke Schauvliege wil daar verandering in brengen met een nieuw plan, dat biologische landbouw moet stimuleren.

 

Ver onder Europees gemiddelde

De biologische landbouw ligt in Vlaanderen fors onder het Europese gemiddelde van 6,7% van de landbouwoppervlakte. De Vlaamse 1,1% staat in schril contrast vooral met Europese koplopers Oostenrijk (21%), Estland (18%) en Zweden (18%), maar ook met Wallonië (9,7%).

 

Schauvliege heeft daarom een nieuw strategisch plan voorgesteld dat zowel boeren als consumenten moet stimuleren om voor bio te kiezen. Ze doet dat met regionale clusters, die een voorbeeld- en kennisdelende functie krijgen. De nieuwe regionale ‘bioclusters’ worden opgericht als lokale samenwerkingsverbanden. 

 

Uitdeinende olievlek

“Wanneer er een biobedrijf is, is het de bedoeling dat het als een olievlek gaat uitdeinen naar de omgeving en dat er nog andere landbouwers in de buurt de omschakeling maken. Daarnaast moet men ervoor zorgen dat de consument de weg vindt naar die biologische landbouwers in de buurt”, aldus Schauvliege in het VRT-nieuws. 

 

Om ook onderzoek en innovatie te innovatie te stimuleren, maakt de deelstaatminister 1,4 miljoen euro aan extra middelen vrij voor de projectwerking. Het onderzoek moet dan wel gaan naar dingen waar de boeren concreet iets aan hebben, klinkt het. In totaal zal dit jaar 6,4 miljoen euro worden geïnvesteerd in biolandbouw.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.