Vlaamse voedingsindustrie pakt CO2-uitstoot aan | RetailDetail

Vlaamse voedingsindustrie pakt CO2-uitstoot aan

Vlaamse voedingsindustrie pakt CO2-uitstoot aan

De federatie van de Vlaamse voedingsindustrie engageert zich om 245.000 ton CO2 te besparen tegen 2030. Dit komt overeen met een daling van 15% ten opzichte van 2014.

Acht actiepunten

“De Vlaamse voedingsindustrie heeft de voorbije jaren sterk ingezet op het reduceren van de CO2-uitstoot en het verhogen van de energie-efficiëntie. De sector realiseerde daardoor tussen 1990 en 2014 een CO2-reductie van 34%,” aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia Vlaanderen. “Om de ambitieuze Vlaamse klimaatdoelstellingen te halen, die rond de 35% CO2-reductie ten opzichte van 2005 liggen, moeten we de inspanningen nog opdrijven.”

 

Dat zegt hij naar aanleiding van de Vlaamse klimaattop, die op 1 december van start gaat. Fevia Vlaanderen wil zeer concreet via acht actiepunten de klimaatinspanningen verderzetten. Daarbij wil het uitdrukkelijk ook de KMO’s betrekken, die meer dan 90% van de voedingsindustrie uitmaken.

 

“Voedselverlies beperken en actief bijdragen aan de circulaire economie zijn twee belangrijke pijlers van ons klimaatengagement,” zegt secretaris-generaal Nadia Lapage. “Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld door nieuwe hoogwaardige toepassingen voor de nevenstromen te ontwikkelen. Zo kan draf, een restproduct van de bierproductie, vezels en eiwitten aan brood toevoegen en cholesterolverlagend werken. De winnaars van de Fevia innovatiewedstrijden toonde met hun product Specornoos, een ijshoorntje op basis van broodresten, dat er nog tal van mogelijkheden zijn.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.