Vlees in België 19% duurder dan EU-gemiddelde | RetailDetail

Vlees in België 19% duurder dan EU-gemiddelde

Vlees in België 19% duurder dan EU-gemiddelde

België is vergeleken met het Europese gemiddelde helemaal geen duur land: de voedingsprijzen liggen 8% boven het EU-gemiddelde (met een uitschieter van +19% voor vlees), terwijl de prijzen voor alcohol en tabak eronder liggen (respectievelijk 8% en 3% goedkoper).

Nederland iets goedkoper dan België

België zit dus nog vrij dicht bij het Europese gemiddelde, zo blijkt uit de recentste Eurostat-studie. Voor voeding is Nederland dan weer 2% goedkoper dan het gemiddelde, met als positieve uitschieters brood en granen (liefst 10% goedkoper) een zuivelproducten (7% goedkoper). Vlees is daarentegen 11% duurder. Alcohol is dan weer 4% duurder dan het EU-gemiddelde, sigaretten 9%.

 

Moraal van het verhaal: Nederlanders zijn voordeliger af wannneer ze sigaretten en alcohol in België kopen, Belgen slaan hun voeding dan weer goedkoper in bij de noorderburen. Tenminste, Als we even abstractie maken van de verplaatsingskosten.

 

Enorme prijsverschillen

Opvallend is het grote prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste landen: in Denemarken kost voeding 45% meer dan het EU-gemiddelde, in Zweden is dat 24%. De goedkoopste landen voor voeding in de EU zijn Polen en Roemenië, waar de prijzen respectievelijk 37 en 36% lager liggen dan gemiddeld.

 

Voor alcohol en tabak zijn de prijsverschillen nog groter: voor alcohol steken Ierland (+75%) en Finland (+72%) er met kop en schouders bovenuit, voor tabak betalen de Britten (+118%) veruit het meest. De prijzen voor alcohol en tabak liggen het laagst in Bulgarije: 36% onder het EU-gemiddelde voor alcohol en zelfs de helft onder het gemiddelde voor tabak. De cijfers komen van Eurostat, het Europese statistiekbureau, dat het prijspeil van een mandje producten over de hele Europese Unie vergeleek en daarbij op soms enorme prijsverschillen stootte.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.