Vlees bevat vaak misleidende etiketten | RetailDetail

Vlees bevat vaak misleidende etiketten

Vlees bevat vaak misleidende etiketten

Volgens de Consumentenbond geven vleesproducenten te weinig informatie op etiketten van vlees. Daardoor wordt de klant volgens de organisatie misleid. Het wil nu dat de etiketteringswetgeving beter wordt gehandhaafd.

"Knutselen met vlees"

"Fabrikanten knutselen heel wat af met vlees: ze plakken het, ontdooien het, voegen water toe of persen het. Dat mag allemaal, maar dan moet het wel duidelijk op het etiket staan. Helaas gebeurt dat lang niet altijd, waardoor consumenten misleid worden. Fabrikanten, de toezichthouder en de politiek moeten hier alle drie hun verantwoordelijkheid in nemen", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond.


De Consumentenbond pleit daarom voor hogere boetes wanneer met etiketten geknoeid wordt. Het wil ook dat klanten bekend worden gemaakt met wat wel en niet op een etiket moet staan. Om die eis kracht bij te zetten, heeft de Consumentenbond de resultaten van zijn onderzoek overgemaakt aan de politiek en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).


De Consumentenbond maakt ook al deel uit van de Europese campagne 'Can we Trust our Meat?', waarmee wordt gevraagd dat de regels rond etikettering ook op Europees niveau worden aangepakt.


Gouden Windei voor Aldi

Ook voedselwaakhond Foodwatch houdt zich bezig met etikettering op voedingsproducten. Zo kreeg Aldi onlangs 'het Gouden Windei' voor het meest misleidende voedingsmiddel. Dat was voor het product pasta met truffel, waarin maar 0,0006 procent truffel zou zitten.


Aldi heeft het etiket aangepast, maar stelt dat de etikettering volledig volgens de regels is. "Het gehalte en de naam van de gebruikte truffel worden op het etiket vermeld. Wij vinden het vervelend dat dit mogelijk heeft geleid tot juist onduidelijkheid in plaats van de beoogde transparantie. Daarom passen we het etiket aan, om verwarring in de toekomst te voorkomen", aldus Aldi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.