Vlees van onverdoofd geslachte dieren ook in gewone winkelrekken

Vlees van onverdoofd geslachte dieren ook in gewone winkelrekken

Vlees van onverdoofd geslachte dieren ook in gewone winkelrekken

Een deel van het vlees van dieren die onverdoofd worden geslacht op vraag van moslims en joden komt ook terecht bij andere klanten. Slachthuizen zeggen dat ze geen andere keuze hebben, omdat ze anders te veel vlees moeten weggooien.

Minister vraagt waarschuwing op etiket

In de Belgische slachthuizen worden momenteel liefst negen op de tien schapen en de helft van de kalveren onverdoofd geslacht. Omdat de moslims en de joden maar bepaalde onderdelen van de karkassen afnemen, komt de rest van dat vlees in de gewone winkelrekken terecht.

 

“Moslims kopen een ander soort vlees, meestal willen zij het minderwaardige deel van het vlees. Als een rund 450 kilo weegt, dan is 50 kilo bestemd voor de moslimmarkt. Maar voor die 50 kilo halal-vlees moeten we wel het hele rund onverdoofd slachten en dus komt de rest van het dier op de niet-moslimmarkt terecht”, legt een veearts uit aan De Standaard.

 

Bovendien kan de klant op geen enkele manier weten hoe het vlees werd geslacht. In België is er immers geen regel die zegt dat het op het etiket moet vermeld worden. Daar wil Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts binnenkort verandering in brengen. Hij pleit er voor dat er in de supermarkten enkel nog vlees van verdoofd geslachte dieren wordt verkocht. Indien daar van wordt afgeweken, moet dit op het etiket staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.