Vlees? Viangro brengt nuance in complex verhaal | RetailDetail

Vlees? Viangro brengt nuance in complex verhaal

Vlees? Viangro brengt nuance in complex verhaal
Viangro

Vleesproducenten opereren in een marktsegment dat af te rekenen heeft met zwaar weer. Toch kijken Olivier Stiers (business unit manager retail) en collega Christophe De Mey (salesmanager TastyFood) van Viangro vol vertrouwen naar de toekomst.

 

Blurring


De consumptie van vlees zit niet bepaald in de lift.
Dat klopt. Sinds de financiële crisis van 2008 is de trend die al door de voedselcrisissen was ingezet, nog versterkt. De consument kijkt naar zijn portefeuille en laat duurdere vleessoorten staan – in eerste instantie runds – en gaat over op gehakt, kip en gevogelte. Daar staat wel een trend tegenover naar kwalitatief hoogstaandere producten en naar diversiteit in het aanbod. Naast het standaardvlees duiken steeds meer rundsrassen op. Nog een ontwikkeling is dat ook voor vers vlees 'indulgence' en 'convenience' aan belang winnen, wat zich onder meer uit in een aandacht voor bereide maaltijden die ultravers dan wel langer houdbaar zijn.
 

Hoe zit het met de feestperiode op het jaareinde?
Een toenemende 'blurring' in de eetgewoonten – met meer snackmomenten en afwijkingen van het standaardmenu van voorgerecht, hoofdgerecht en dessert – zie je in de feestperiode ook. Het wordt culinair quasi onhaalbaar om nog een echt vernieuwend kerstfeest op te zetten. Dat gezegd zijnde, blijft kalkoen het qua volume al bij al toch nog goed doen, al is het aandeel in de voorbije twee jaar wat gestagneerd ten voordele van luxerundsvlees en gevogelte, dat naast vers ook voorgegaard en opgevuld wordt aangeboden. Zo krijg je een hele waaier van kant-en-klare bereidingen tot producten om zelf bereidingen mee te maken.
 

Heeft de gezondheidskritiek op rood vlees effect?
Rood vlees staat al heel wat jaren in een minder gunstig daglicht. Dat is jammer. Overdaad schaadt, dat spreekt vanzelf, maar het geldt niet voor rood vlees alleen, en rood vlees heeft zijn plaats in een evenwichtig dieet. Een goed advies zou kunnen zijn: eet minder maar beter. Je ziet chefs bijvoorbeeld inspelen op de 'indulgence'-trend door naar gerijpt vlees te grijpen, dat door het rijpingsproces qua smaak en malsheid hogere toppen scheert.

 

Kort circuit


Ook van uit milieuhoek hoor je wel eens stemmen.
Gek hoe rundsvlees daarbij geviseerd wordt, terwijl het toch slechts een beperkt onderdeel in de markt is. Bovendien wordt vooral over de CO²-uitstoot gesproken en al bij al blijft vlees in de ecologische voetafdruk een kleine schakel in de keten. Wat wij als producent kunnen doen, doen we ook. We zorgen ervoor dat we onze sourcing in een kort circuit houden, zodat we de schade beperken, zowel inzake transport van onze leveranciers als naar onze klanten. Door in onze productie een verzoening te zoeken tussen industriële processen en ambacht, zorgen we ervoor dat bij ons geen kilo's vlees onbenut verdwijnen. Wij respecteren vakmanschap, de traditionele slagersmethodes en liefde voor het dier. De hogere loonkost van ons 'metier' zien wij dan ook als een bewuste maatschappelijke keuze!
 

Hoe evalueert u de opkomst van vegetarische alternatieven?
Als voedingsliefhebber moedigen wij dat aan! De winst die het vegetarisch aanbod in de supermarktrayon boekt ten aanzien van bereide maaltijden en andere categorieën heeft ons ertoe aangezet om met TastyFood ook vegetarische bereide maaltijden te ontwikkelen. Wij zien de vegetarische alternatieven zeker niet als een bedreiging. Consumptie ervan kan hand in hand gaan met een gematigde vleesconsumptie. Niet elke vegetarische maaltijd is trouwens per definitie gezond. Ook hier is overdaad schadelijk.
 

Bij de hamburgers zie je een upscaling inzake kwaliteit.
Dat is een positieve trend. We hebben de laatste jaren veel waardevernietiging gekend, maar nu wordt er weer waarde gecreëerd, en daar werken wij aan mee. In zowel de traditionele slagerstoog als het rayon van hypermarkten tref je een zeer uitgebreid hamburgeraanbod aan, gebaseerd op verschillende rundsrassen, gekruid of niet, varkensburgers... Premiumburgers van hogere kwaliteit moet je weliswaar goed vermarkten, want ze zijn niet goedkoop en er is piraterij in de markt met hamburgers die qua vlees niet de kwaliteit bevatten die ze beloven. Voortdurende controle is dan ook zeker nodig. 
 

Brede knowhow in vlees


De oorsprong – en ook nog wel de core business – van Viangro ligt bij de foodservice. Denk aan onder meer collectieve en sociale catering in de grootkeukens van ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen, en toelevering aan bedrijfsrestaurants. De 'food service' onderscheidt zich ook als logistieke integrator voor de klanten. Met een platform en een transportvloot ter beschikking, doorkruist Viangro het hele land. 


Daarnaast is de retail een klant voor ultravers vlees en vleesbereidingen onder private label, zowel runds-, varkens-, kalfs- als lamsvlees en gehaktbereidingen. Onder de naam TastyFood verzorgt Viangro bereide maaltijden volgens kwalitatieve en innovatieve recepten, zowel voor de retail als de foodservice. Ten slotte is er het segment hamburgers voor de Quick Service Restaurants. "Wij zijn in veel markten aanwezig en gebruiken onze brede kennis transversaal."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.