Vleesconsumptie daalt het snelst in België | RetailDetail

Vleesconsumptie daalt het snelst in België

Vleesconsumptie daalt het snelst in België
Shutterstock

België is het land waar in West-Europa de vleesconsumptie het snelst daalt. Tussen 2012 en 2016 is de vleesconsumptie in België met 16,7% gedaald, in de hele Europese Unie was dat slechts 1,4%.

Sterke groei aantal vegetariërs

Door die sterke daling komt België ook meteen onderaan het lijstje op vlak van vleesconsumptie in West-Europa: per persoon wordt er in België nu 71 kilogram vlees geconsumeerd. Finland komt met 74 kilo nog het dichtste in de buurt, terwijl in Nederland (79 kilo), Duitsland (88 kilo) en Frankrijk (91 kilo) fors meer vlees wordt gegeten. Dat blijkt uit de cijfers van het Duitse onderzoeksbureau AMI.

 

De cijfers van AMI wijken wel iets af van die van de FOD Economie, die spreekt over een daling van 10,6% sinds 2012 en een consumptie van 78 kilogram per Belg. Dat is echter nog steeds een veel grotere daling dan in de omliggende landen.

 

Volgens Nena Baeyens van de vegeta­riërsorganisatie EVA is die sterke daling te danken aan het stijgend aantal vegetariërs en flexitariërs in ons land. Zo verdubbelde in steden als Brussel en Gent het aantal vegetariërs tussen 2013 en 2016. Daarnaast werden er in ons land met ‘Donderdag Veggiedag’ en ‘Dagen Zonder Vlees’ ook twee grote campagnes gevoerd rond de verminderde vleesconsumptie. In steden die meedoen aan ‘Donderdag Veggiedag’ groeit het aantal vegetariërs dan ook een stuk sneller. “In Antwerpen, dat niet meedoet, is die stijging minder spectaculair”, zegt Baeyens aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.