Vleesconsumptie en -productie moet met de helft minder | RetailDetail

Vleesconsumptie en -productie moet met de helft minder

Vleesconsumptie en -productie moet met de helft minder
Foto: Shutterstock

Greenpeace start een internationale campagne tegen vleesverbruik, die in Nederland samenvalt met het begin van de ‘week zonder vlees’. Tegen 2050 moeten de vleesproductie én -consumptie halveren, zegt Greenpeace.

 

Landbouw ‘goed’ voor helft alle broeikasgassen

“De hele voedselketen moet hertekend worden”, zegt Sébastien Snoeck, expert Landbouw en Veeteelt bij Greenpeace in België. Uit een internationale studie concludeert de organisatie dat de uitstoot van broeikasgassen met 64% zou dalen als men de helft minder vlees zou eten en produceren. Er zouden bovendien twee miljard mensen extra gevoed kunnen worden.

 

Als er niks verandert, zal de landbouw daarentegen over enkele decennia verantwoordelijk zijn voor 52% van de totale uitstoot van broeikasgassen. De productie van vlees en melkproducten zou daar 70% van voor zijn rekening nemen, meent Greenpeace: “Overheden blijven de industriële veeteelt massaal subsidiëren, zodat die steeds meer produceert, terwijl vlees nu al onze gezondheid en die van onze kinderen en onze planeet bedreigt. Ze zouden de boeren meer moeten steunen die zich toeleggen op biologische landbouw, hen een betere prijs voor hun producten bieden en burgers aanmoedigen om meer lokaal en vaker vegetarisch te eten”, klinkt de aanbeveling.

 

Eerste ‘Nationale week zonder vlees’ in Nederland

In Nederland is in dat kader alvast de eerste ‘Nationale week zonder vlees’ van start gegaan, in navolging van de jaarlijkse actie Dagen Zonder Vlees in België (die weliswaar veertig dagen duurt). 25.000 deelnemers gaan de uitdaging aan om de hele week geen vlees te eten. Tijdens deze eerste editie doen ook 110 bedrijven mee met hun bedrijfsrestaurant, maken 4 universiteiten hun kantine vegetarisch en besteden 95 scholen aandacht aan het onderwerp.

 

Het initiatief krijgt ook navolging in de retail: negen supermarktketens, waaronder Aldi, ondersteunen de Nederlandse campagne met vegetarische kortingsacties en receptinspiratie. Ook 276 verschillende restaurants nemen deel en op 63 pompstations ligt ook een vegetarische snack klaar.

 

Belg eet tot 2,5 maal te veel vlees

Ook in België ziet Greenpeace een grote bereidheid om minder vlees te eten: 54% van de Belgen denkt dat minder vlees eten helpt in de strijd tegen klimaatopwarming, terwijl zelfs bijna driekwart gelooft dat vlees niet gezond is. Liefst 66% van de respondenten aan de studie gaf dan ook aan hun vleesverbruik te willen verminderen, 60% deed dat in de afgelopen vijf jaar al. 

 

Belgen eten volgens Greenpeace nochtans gemiddeld 770 tot 980 gram vlees per week, 2 tot 2,5 keer meer dan aanbevolen. Daarop pikt Albert Heijn in met het project flexi-Vlaanderen, waarbij de supermarktketen wil helpen om minder vlees en bijvoorbeeld meer vleesvervangers te eten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.