Vleesleverancier van Colruyt en Delhaize beschuldigd van dierenmishandeling | RetailDetail

Vleesleverancier van Colruyt en Delhaize beschuldigd van dierenmishandeling

Vleesleverancier van Colruyt en Delhaize beschuldigd van dierenmishandeling
Shutterstock

De Spaanse vleesleverancier El Pozo wordt door dierenrechtenorganisatie Animal Rights beschuldigd van dierenmishandeling. In ons land levert het bedrijf ook producten aan supermarktketens AD Delhaize en Colruyt.

 

Misvormde dieren

De beschuldiging komt er op basis van beelden die zijn gemaakt door het Spaanse Animal Equality. Daarop zijn varkens te zien met gigantische abcessen, ernstige misvormingen, infecterende wonden en enorme lies- en navelbreuken. “De dieren krijgen geen diergeneeskundige behandeling. Dode varkens liggen te ontbinden tussen levende soortgenoten. Ook de afvalcontainers van het bedrijf puilen uit met kadavers”, aldus Animal Rights.

 

El Pozo heeft in een reactie al laten verstaan volledig te voldoen aan de eisen van de Spaanse en Europese wetgeving en zegt dat het hier gaat over varkens met aangeboren ziekten en misvormingen, die apart worden gehouden om hun gezondheid te monitoren. Die uitleg wordt door Animal Rights echter weggewuifd. “Deze dieren kunnen onmogelijk nog herstellen. Hun lijden dient meteen gestopt te worden”, zegt dierenarts Alfonso Senovilla.

 

Delhaize zet samenwerking stop

In België zijn producten van El Pozo te vinden bij Delhaize en Colruyt, die door Animal Rights al werden gecontacteerd. “Wij hopen dat Colruyt en Delhaize ook ditmaal de juiste beslissing zullen nemen door de producten van El Pozo uit het aanbod te bannen. Het wordt hoog tijd om de winkelrekken aan te vullen met meer plantaardig voedsel”, aldus Nadine Lucas, voorzitter Animal Rights.

 

Colruyt heeft gezegd de zaak intern te bekijken, terwijl Delhaize al heeft beslist om de samenwerking tijdelijk stop te zetten, in afwachting van verder onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.