Vleeswaren onder vuur wegens kindermarketing | RetailDetail

Vleeswaren onder vuur wegens kindermarketing

Vleeswaren onder vuur wegens kindermarketing
Shutterstock.com

Met fel gekleurde verpakkingen en bekende cartoonfiguurtjes richten nogal wat fabrikanten van charcuterie zich specifiek tot kinderen. Dat stuit op kritiek van wetenschappers en consumentenorganisaties.

 

Positieve emoties

Bijna één merk op tien hanteert kindermarketingtechnieken om een jonge doelgroep aan te spreken, zeggen onderzoekers van de Universiteit Gent. In de vleeswarensector gaat het onder andere om huismerken van Colruyt, Delhaize en Albert Heijn en de merken Aoste, Disney, Aubel, Studio 100, Ferdi Fuchs, Bouton d'Or, Frais Devant, Bifi en Teyssier. Ze gebruiken felle basiskleuren of zetten bekende cartoonfiguren op de verpakking, zoals Disney-personages. Die roepen positieve emoties op bij kinderen, die nog niet kunnen begrijpen wat reclame met hen doet, zegt onderzoekster Liselot Hudders aan de krant De Morgen.

 

Dat is vooral problematisch omdat charcuterie niet meteen als gezond wordt beschouwd. In de voedingsdriehoek vallen bewerkte vleeswaren in de rode zone, wat betekent dat je er best zo weinig mogelijk van consumeert. De Wereldgezondheidsorganisatie legt een verband tussen vleeswaren en darmkanker. Test-Aankoop vindt daarom dat het gebruik van kinderidolen om reclame te maken voor te zoute, te vette en te suikerrijke voeding, moet verboden worden. Het Vlaams Instituut Gezond Leven stelt dat de overheid moet ingrijpen omdat de voedingssector zelf geen al te strenge criteria hanteert. Eerder dit jaar kwam ook Greenpeace al in actie tegen kinderworst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.