Voedingsindustrie wil duurzaam groeien op maat van kleine KMO’s

Voedingsindustrie wil duurzaam groeien

Voedingsindustrie wil duurzaam groeien
Shutterstock

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, koppelt verdere groei aan 19 uitdagingen en 76 concrete initiatieven voor een duurzamere sector. KMO’s krijgen daarin een centrale plaats.  

Gerichte initiatieven voor kleinere KMO’s

In haar derde duurzaamheidsverslag maakt Fevia zich sterk dat groei in de voedingssector slechts kan als alle spelers, groot en klein, van duurzaamheid een centrale pijler in hun beleid maken. Die sterke ambities wil de sectorfederatie ook concreet maken met 76 initiatieven. Die worden gekoppeld aan negentien uitdagingen, die Fevia kristalliseerde uit de dialoog die de organisatie voert met alle stakeholders, valt te lezen in een persbericht: “Onze ambities gelden voor de gehele sector, maar elk bedrijf legt daarbij natuurlijk eigen accenten. We mogen niet uit het oog verliezen dat de voedingssector in België voor 95% bestaat uit kmo's met minder dan 50 werknemers. Ook die kleinere bedrijven willen we helpen met zeer concrete initiatieven voor een duurzamere ontwikkeling”, aldus Guido Vanherpe, voorzitter van het comité duurzame ontwikkeling van Fevia.

 

Voorzien in drie tot vijf opleidingsdagen per jaar, 20% minder afval produceren, het waterverbuik met 15% terugdringen: het zijn slechts enkele streefdoelen die Fevia in concrete cijfers giet. Heel wat initiatieven helpen de bedrijven in ons land om ook daadwerkelijk hun stempel te drukken op een klimaat dat ten goede komt aan mens, maatschappij, planeet én welvaart.

 

Zo steunen initiatieven als het Convenant Evenwichtige Voeding of de Belgian Pledge de voedingsbedrijven om van de gezonde keuze ook de gemakkelijke keuze te maken. Een ander sprekend voorbeeld is de strijd tegen zwerfvuil, waaraan de verpakkende industrie jaarlijks zeventien miljoen euro bijdraagt via het initiatief De Mooimakers in Vlaanderen en BeWapp in Wallonië. Met deze en andere initiatieven hoopt Fevia de voedingsindustrie alvast een flink aantal stappen dichter te brengen bij een milieu-neutrale sector, met aandacht voor welzijn, faire handelspraktijken en stabiele tewerkstelling in binnen- en buitenland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.