Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven
Shutterstock

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Een datum per verpakking

Momenteel zijn er immers heel wat verschillende manieren om die houdbaarheidsdatum aan te geven. Consumenten maken echter amper onderscheid tussen die verschillende aanduidingen, waardoor heel wat voeding die nog perfect veilig is, toch in de vuilnisbak belandt. Alleen al in de Verenigde Staten zou dit de consument jaarlijks tot 24 miljard euro kosten.

 

Bedrijven als Nestlé, Carrefour en Unilever willen die verwarring nu aanpakken. Zo mag er vanaf 2020 nog maar één datum op een verpakking te vinden zijn. Daarbij wordt er de keuze gemaakt voor één aanduiding voor producten die kunnen bederven en één aanduiding voor niet-bederfelijke producten.

 

Bewustmaking

De bedrijven willen ook bewustmakingscampagnes op poten zetten, om klanten op de hoogte te brengen van de betekenis van die datum. Zo weten heel wat consumenten niet dat producten nog perfect veilig zijn wanneer de datum van ‘tenminste houdbaar tot’ wordt overschreden.

 

Dat probleem werd vorig jaar ook al aangekaart door de Duitse landbouwminister Christian Schmidt, die ervoor pleit om ‘tenminste houdbaar tot’ volledig af te schaffen en voor alle producten te werken met een ‘harde’ vervaldatum. Hij denkt ook aan meer slimme verpakkingen, waarbij klanten eenvoudig kunnen zien of een product nog te gebruiken is of niet. Volgens hem leveren bewustmakingsacties immers te weinig op en moet heel het systeem eenvoudiger worden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top