Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven
Shutterstock

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Een datum per verpakking

Momenteel zijn er immers heel wat verschillende manieren om die houdbaarheidsdatum aan te geven. Consumenten maken echter amper onderscheid tussen die verschillende aanduidingen, waardoor heel wat voeding die nog perfect veilig is, toch in de vuilnisbak belandt. Alleen al in de Verenigde Staten zou dit de consument jaarlijks tot 24 miljard euro kosten.

 

Bedrijven als Nestlé, Carrefour en Unilever willen die verwarring nu aanpakken. Zo mag er vanaf 2020 nog maar één datum op een verpakking te vinden zijn. Daarbij wordt er de keuze gemaakt voor één aanduiding voor producten die kunnen bederven en één aanduiding voor niet-bederfelijke producten.

 

Bewustmaking

De bedrijven willen ook bewustmakingscampagnes op poten zetten, om klanten op de hoogte te brengen van de betekenis van die datum. Zo weten heel wat consumenten niet dat producten nog perfect veilig zijn wanneer de datum van ‘tenminste houdbaar tot’ wordt overschreden.

 

Dat probleem werd vorig jaar ook al aangekaart door de Duitse landbouwminister Christian Schmidt, die ervoor pleit om ‘tenminste houdbaar tot’ volledig af te schaffen en voor alle producten te werken met een ‘harde’ vervaldatum. Hij denkt ook aan meer slimme verpakkingen, waarbij klanten eenvoudig kunnen zien of een product nog te gebruiken is of niet. Volgens hem leveren bewustmakingsacties immers te weinig op en moet heel het systeem eenvoudiger worden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top