Voedingssector wil samen met regering voeding verbeteren | RetailDetail

Voedingssector wil samen met regering voeding verbeteren

Voedingssector wil samen met regering voeding verbeteren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-378367333/stock-photo-unhealthy-food-concept-sugar-in-carbonated-drinks-high-amount-of-sugar-in-beverages.html?src=liwY7WhQvfKleOepAoIV7Q-1-53

De Belgische voedingssector wil samen met de regering werk maken van verbeterde voeding. Daarbij stelt ze als doel om de calorie-inname van de Belg met 5% terug te dringen, door de hoeveelheid vet of suikers terug te dringen.

Volgend jaar eerste evaluatie

Het plan-van-aanpak werd per productcategorie ontwikkeld door FEVIA, Comeos en de verschillende betrokken sectoren, in samenspraak met de FOD Volksgezondheid. De doelstelling is in vergelijking met 2012 de calorie-inname met vijf procent terug te dringen en waar mogelijk de samenstelling van producten te verbeteren.

 

Volgend jaar wordt er al een eerste evaluatie gemaakt van de afgelopen vijf jaren. Afhankelijk van die evaluatie zullen er nieuwe doelstellingen gesteld worden voor 2020. “Iedereen moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen als het om gezonde, evenwichtige voeding gaat: elke burger maar ook de overheid en de industrie. Ik dank de Belgische voedingssector voor hun engagement. Dit convenant is een belangrijke stap voor ons algemeen plan van aanpak dat we samen met de deelstaten uitwerken”, aldus minister van Volksgezondheid, Maggie De Block, aan Belga.

 

Doelstellingen per productcategorie

Daarbij werden voor verschillende productcategorieën ook verschillende doelstellingen neergeschreven. Zo moet de suikerinhoud in frisdranken tegen 2020 met 10% dalen, terwijl er bij ontbijtgranen wordt gemikt op 4% minder suikers, 5% meer vezels en 8,5% meer volkoren. Daarnaast wordt er ook werk gemaakt van kleinere porties.

 

De eerste onderhandelingen van het akkoord dateren al van 2012. In 2009 werd ook al een akkoord gesloten rond de vermindering van het zoutgehalte in voeding. Daardoor is de consumptie van zout sindsdien al met 10% gedaald.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.