Voedsellabo’s ontdekken vervuiling niet | RetailDetail

Voedsellabo’s ontdekken vervuiling niet

Voedsellabo’s ontdekken vervuiling niet

Enkele commerciële voedsellaboratoria, die in opdracht van de levensmiddelenindustrie voedsel testen op hun kwaliteit, hebben tijdens een proef niet ontdekt dat bepaalde producten vervuild waren met paardenvlees.

Specifiek gevraagd naar paardenvlees

Onderzoeksjournalist Marcel van Silfhout voerde in samenwerking met Foodscore Group, een adviseur in de voedingssector, een proef uit waarbij ze zestien pizza's lieten onderzoeken door acht laboratoria. Die acht labo's hebben samen een marktaandeel van 90 procent in het onderzoeken van voeding voor de levensmiddelenindustrie.

 

Op de helft van de pizza's, die gewoon in de winkel werden gekocht en in neutrale dozen werden aangeboden, werd vijf gram paardenvlees gelegd. Drie van de acht laboratoria ontdekten de 'besmetting' niet. Nochtans was er specifiek gevraagd om te testen op aanwezigheid van paardenvlees.

 

Grote verschillen

Daarnaast waren er nog enkele opmerkelijke verschillen: zo waren er uiteenlopende resultaten bij het onderzoek naar de aanwezigheid van onder andere bacteriën en varieerde de prijs voor het onderzoek van 246,95 euro tot 792,50 euro. Ook de tijd die nodig was voor de onderzoeken schommelde van zes tot veertien werkdagen, met één labo dat de termijn met ruim een maand overschreed.

 

Volgens Foodscore-directeur Edwin Wekking houdt de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) slechts minimaal toezicht op de commerciële laboratoria. De NVWA heeft wel eigen laboratoria die gebundeld zijn in het Rikilt, dat deel uitmaakt van de Wageningen Universiteit.

 

Rikilt-directeur Robert van Gorcom is dan weer niet bijster positief over zijn commerciële collega's en zegt dat er vaak sprake is van een 'rommelige en soms onverantwoorde situatie', kon de Volkskrant optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.