Voedsellabo’s ontdekken vervuiling niet | RetailDetail

Voedsellabo’s ontdekken vervuiling niet

Voedsellabo’s ontdekken vervuiling niet

Enkele commerciële voedsellaboratoria, die in opdracht van de levensmiddelenindustrie voedsel testen op hun kwaliteit, hebben tijdens een proef niet ontdekt dat bepaalde producten vervuild waren met paardenvlees.

Specifiek gevraagd naar paardenvlees

Onderzoeksjournalist Marcel van Silfhout voerde in samenwerking met Foodscore Group, een adviseur in de voedingssector, een proef uit waarbij ze zestien pizza's lieten onderzoeken door acht laboratoria. Die acht labo's hebben samen een marktaandeel van 90 procent in het onderzoeken van voeding voor de levensmiddelenindustrie.

 

Op de helft van de pizza's, die gewoon in de winkel werden gekocht en in neutrale dozen werden aangeboden, werd vijf gram paardenvlees gelegd. Drie van de acht laboratoria ontdekten de 'besmetting' niet. Nochtans was er specifiek gevraagd om te testen op aanwezigheid van paardenvlees.

 

Grote verschillen

Daarnaast waren er nog enkele opmerkelijke verschillen: zo waren er uiteenlopende resultaten bij het onderzoek naar de aanwezigheid van onder andere bacteriën en varieerde de prijs voor het onderzoek van 246,95 euro tot 792,50 euro. Ook de tijd die nodig was voor de onderzoeken schommelde van zes tot veertien werkdagen, met één labo dat de termijn met ruim een maand overschreed.

 

Volgens Foodscore-directeur Edwin Wekking houdt de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) slechts minimaal toezicht op de commerciële laboratoria. De NVWA heeft wel eigen laboratoria die gebundeld zijn in het Rikilt, dat deel uitmaakt van de Wageningen Universiteit.

 

Rikilt-directeur Robert van Gorcom is dan weer niet bijster positief over zijn commerciële collega's en zegt dat er vaak sprake is van een 'rommelige en soms onverantwoorde situatie', kon de Volkskrant optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.