Voedselschandaal rond zalm breidt zich uit

Voedselschandaal rond zalm breidt zich uit

Het aantal zieken door het eten van met salmonella besmette zalm blijft oplopen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu meldt dat er zeker 550 mensen ziek zijn geworden, maar dat het er waarschijnlijk veel meer zijn.

Albert Heijn en Aldi getroffen

Het gaat om Noorse zalm van fabrikant Foppen uit Harderwijk, dat vooral onder huismerk wordt verkocht. Onder meer Albert Heijn, Aldi en leden van Superunie verkochten de zalm. Deze supermarken hebben de schappen al leeggehaald. De besmettingen vonden al plaats sinds eind juli, maar het heeft een tijd geduurd voordat de bron was gevonden. Consumenten die zalm hebben ingevroren of op andere manier bewaard, wordt aangeraden deze weg te gooien.

 

De betroffen bacterie is de Salmonella Thompson, die koorts, diarree, overgeven, misselijkheid, buikkrampen en hoofdpijn kan veroorzaken. Veel mensen zullen echter denken een buikgriep te hebben in plaats van zich te melden bij de huisarts. De sympthomen van de besmetting houden meestal tussen de drie en zeven dagen aan.

 

Vermoedelijk heeft de besmetting van de zalm plaatsgevonden in Griekenland, waar Foppen de in Noorwegen gekweekte zalm laat schoonmaken en bewerken. Door de export van de producten zijn ook in de Verenigde Staten consumenten ziek geworden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top