Volgend jaar eerste AH To Go zonder kassa’s

Volgend jaar eerste AH To Go zonder kassa’s
Shutterstock

CEO Wouter Kolk van supermarktketen Albert Heijn hoopt volgend jaar al te kunnen starten met de eerste tests met kassaloze vestigingen van AH To Go. Dat is sneller dan wat hij enkele maanden geleden zelf had voorspeld.

Bezoek aan Silicon Valley

Kolk liet in februari al verstaan dat Albert Heijn, in navolging van Amazon, ook werk maakt van een supermarkt zonder kassa’s. Toen was er sprake van eerste tests ‘binnen enkele jaren’, maar ondertussen klinkt de topman al een stuk ambitieuzer. “Ik hoop dat we volgend jaar de eerste AH To Go-winkels zonder kassa kunnen testen”, aldus Kolk aan De Telegraaf. “We testen bewust bij AH To Go. Daar is de snelheid van betaling het belangrijkst. Maar bij succes zal het ook in andere Albert Heijn-winkels beschikbaar komen.”

 

Om in contact te komen met andere innovaties is Kolk onlangs ook naar Silicon Valley geweest, waar hij Facebook, Google, LinkedIn en enkele startups bezocht. “We praten geregeld met deze bedrijven over allerlei zaken. Het is fijn daar op bezoek te gaan en met hun knapste koppen te spreken over hoe je bijvoorbeeld vernieuwing en innovatie in je bedrijf organiseert.”

 

Supermarkt van de toekomst

Albert Heijn viert dit jaar zijn 130-jarig bestaan en in dat kader wil het ook naar de toekomst kijken en een blik werpen op de supermarkt van 2025. Daarvoor schakelde het heel wat experts in, maar vroeg het ook aan de consument om mee te denken.  “De supermarkten zullen er in 2025 veel gedifferentieerder uitzien”, zegt Kolk. “Ze kunnen van wijk tot wijk en van stad tot platteland verschillen. Beleving, gemak en snelheid zijn de trends. Er gebeurt straks wat jij wilt. Technologie gaat een grote rol spelen.”

 

Verschillende generaties blijken dan ook heel andere zaken te verwachten van hun supermarkt. Millennials willen vooral een belevingssupermarkt, waarbij de fysieke winkel vooral dient als ontmoetingsplaats. 65-plussers mikken dan weer meer op kleine buurtsupermarkten, die snel op lokale versbehoeften inspelen. Beide groepen zijn het er wel over eens dat er veel aandacht moet gaan naar duurzaamheid en gezond leven.

 

Volgens Kolk zal vers steeds belangrijker worden en worden verse producten in de toekomst veel meer lokaal geteeld. De afstand van de groei van de producten tot de winkel wordt kleiner. “Voedsel uit verre landen halen wordt minder gangbaar.” Natuurlijk zal online ook een steeds grotere rol gaan spelen. “Hoe sterk het echter groeit, durf ik niet te zeggen. Klanten blijven winkels belangrijk vinden. Ik denk dat de supermarkt in 2025 een bron wordt van advies en inspiratie op het gebied van voedsel”, besluit Kolk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top