Volgend jaar eerste AH To Go zonder kassa’s

Volgend jaar eerste AH To Go zonder kassa’s
Shutterstock

CEO Wouter Kolk van supermarktketen Albert Heijn hoopt volgend jaar al te kunnen starten met de eerste tests met kassaloze vestigingen van AH To Go. Dat is sneller dan wat hij enkele maanden geleden zelf had voorspeld.

Bezoek aan Silicon Valley

Kolk liet in februari al verstaan dat Albert Heijn, in navolging van Amazon, ook werk maakt van een supermarkt zonder kassa’s. Toen was er sprake van eerste tests ‘binnen enkele jaren’, maar ondertussen klinkt de topman al een stuk ambitieuzer. “Ik hoop dat we volgend jaar de eerste AH To Go-winkels zonder kassa kunnen testen”, aldus Kolk aan De Telegraaf. “We testen bewust bij AH To Go. Daar is de snelheid van betaling het belangrijkst. Maar bij succes zal het ook in andere Albert Heijn-winkels beschikbaar komen.”

 

Om in contact te komen met andere innovaties is Kolk onlangs ook naar Silicon Valley geweest, waar hij Facebook, Google, LinkedIn en enkele startups bezocht. “We praten geregeld met deze bedrijven over allerlei zaken. Het is fijn daar op bezoek te gaan en met hun knapste koppen te spreken over hoe je bijvoorbeeld vernieuwing en innovatie in je bedrijf organiseert.”

 

Supermarkt van de toekomst

Albert Heijn viert dit jaar zijn 130-jarig bestaan en in dat kader wil het ook naar de toekomst kijken en een blik werpen op de supermarkt van 2025. Daarvoor schakelde het heel wat experts in, maar vroeg het ook aan de consument om mee te denken.  “De supermarkten zullen er in 2025 veel gedifferentieerder uitzien”, zegt Kolk. “Ze kunnen van wijk tot wijk en van stad tot platteland verschillen. Beleving, gemak en snelheid zijn de trends. Er gebeurt straks wat jij wilt. Technologie gaat een grote rol spelen.”

 

Verschillende generaties blijken dan ook heel andere zaken te verwachten van hun supermarkt. Millennials willen vooral een belevingssupermarkt, waarbij de fysieke winkel vooral dient als ontmoetingsplaats. 65-plussers mikken dan weer meer op kleine buurtsupermarkten, die snel op lokale versbehoeften inspelen. Beide groepen zijn het er wel over eens dat er veel aandacht moet gaan naar duurzaamheid en gezond leven.

 

Volgens Kolk zal vers steeds belangrijker worden en worden verse producten in de toekomst veel meer lokaal geteeld. De afstand van de groei van de producten tot de winkel wordt kleiner. “Voedsel uit verre landen halen wordt minder gangbaar.” Natuurlijk zal online ook een steeds grotere rol gaan spelen. “Hoe sterk het echter groeit, durf ik niet te zeggen. Klanten blijven winkels belangrijk vinden. Ik denk dat de supermarkt in 2025 een bron wordt van advies en inspiratie op het gebied van voedsel”, besluit Kolk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Back to top