Volume bij Heineken stijgt sterker dan verwacht | RetailDetail

Volume bij Heineken stijgt sterker dan verwacht

Volume bij Heineken stijgt sterker dan verwacht

In het eerste kwartaal is het volume van Nederlandse brouwer Heineken 11% toegenomen: beduidend beter dan de verwachtingen van analisten, die een volumegroei van slechts 2,4% hadden voorspeld.

Winstdaling

De autonome groei van Heineken, dus zonder rekening te houden met overnames, verkopen of wisselkoerseffecten, was 7%. Het verkochte volume in de regio Asia Pacific steeg met maar liefst 23%, in Amerika met 8,2% en in Europa 2,3%. In Nederland was er geen sprake van groei: volgens Heineken was dat omdat het in Nederland minder deelnam aan prijsacties in supermarkten, waardoor er dus minder volumegroei mogelijk was.

 

Ook op vlak van premiumbieren doet Heineken het goed: daar was er een autonome groei van 4,8%, verspreid over vrijwel alle markten. Enkel in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa werd er niet meer premiumbier geproduceerd.

 

Ondanks de positieve resultaten daalde de winst bij Heineken met 54% van 579 naar 265 miljoen euro. Vorig jaar maakte Heineken wel een winst van 379 miljoen euro op de verkoop van Empaque: zonder die inkomsten ziet het resultaat van Heineken er dus een stuk positiever uit.

 

Heineken is momenteel de derde grootste brouwer ter wereld, maar binnenkort zal het een sprong naar de tweede plaats maken, door de fusie van AB InBev en SABMiller, de twee grootste brouwers ter wereld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.