Vondelmolen 150 jaar jong | RetailDetail

Vondelmolen 150 jaar jong

Vondelmolen 150 jaar jong

Peperkoek oubollig? Nee, wel veelzijdig. Huis van vertrouwen Vondelmolen blijft zijn positieve boodschap uitdragen, stellen algemeen directeur Jo Dekeyzer en productmanager Kris Henderickx.


100% natuurlijk
 

Wat is in feite de essentie van peperkoek?
Peperkoek is een traditioneel product dat iedereen kent. Jongere generaties eten het minder, al hebben ze het wel vaak ooit geproefd en weten ze wat het ongeveer is. De veelzijdigheid van peperkoek kennen ze echter onvoldoende. Daarom willen we dat verhaal nog beter brengen. Peperkoek is een 100% natuurlijk product, dat in het collectieve geheugen gegrift staat als lekker en gezond, en dat in onze streken al tot de Middeleeuwen teruggaat. Onze peperkoek is als Belgisch streekproduct erkend, en dus houden we vast aan de traditionele ingrediënten en bereidingsmethoden. Peperkoek is vetarm en bevat geen cholesterol, maar is wel een bron van vezels. Bovendien bevat het zowel snelle als trage suikers voor wie energie nodig heeft.
 

Hoe innoveert u een traditioneel product?
Peperkoek is zeer veelzijdig. Je kunt het heel goed met veel andere producten combineren. Regelmatig creëren we nieuwe recepten en combinaties met verrassende ingrediënten, zoals de artisanale peperkoek Averbode met honing en walnoten, die zeer goed onthaald is, ook bij mensen die over het algemeen niet zo graag peperkoek eten. Meeromzet zonder kannibalisatie dus. Die Averbode-peperkoek past trouwens perfect in één korf met bier, brood en kaas, die er elk prima mee combineren. Innovatie is er tevens in de verpakkingsvormen, die aangepast zijn aan het type consument: grootverbruiker, sporter, voor in de boekentas en zo meer.
 

Hoe houdt u uw bedrijf vandaag relevant?
In samenwerking met een aantal partners en via sponsoring (bijvoorbeeld in de cyclocross, Plopsa...) zorgen we ervoor dat uiteenlopende doelgroepen peperkoek (her)ontdekken. We investeren ook veel in de winkels met degustatiedagen, on-pack promoties, salespromotoren die ondersteuning bieden op de winkelvloer... Het jongere publiek heeft de voordelen van peperkoek uit het oog verloren. Diëtisten bevelen peperkoek nochtans aan als tussendoortje, omdat je met een relatief beperkt aantal calorieën toekomt tot de volgende maaltijd. Fruit en groenten genieten de voorkeur, maar als kinderen een koek eten, dan liefst peperkoek, zoals ook de Vlaamse minister van onderwijs Hilde Crevits in een omzendbrief aangeeft.
 

Hoge rotatie
 

U verwees al naar het culinaire gebruik...
Met peperkoek kun je bijna eindeloos smaken combineren: foie gras, kaas, gerookte zalm, banaan, confituur... Het kan allemaal. Je kunt peperkoek ook als ingrediënt gebruiken in heel wat gerechten, van klassiekers als stoofvlees en Oost-Vlaamse vlaaien, tot op de barbecue. Op onze website zijn heel wat recepten te vinden, waaronder trouwens regelmatig nieuwe.
 

Is de retail voldoende mee in uw verhaal?
De ene retailer is al wat meer mee dan de andere. Onder het geweld van enkel grote spelers in de koekjes (waar peperkoek meestal ligt) is het niet vanzelfsprekend om je plaats te behouden, laat staan uit te breiden. Het feit dat we een groot trouw publiek hebben en dat wij als grootste Belgische fabrikant de markt terug dynamiseren, helpt wel. De meeste concurrentie is indirect (andere koekjes en tussendoortjes) en concurrenten uit het buitenland bieden toch niet die typisch Belgische peperkoek die wij al bijna een eeuw maken.
 

Hoe beschermt u uw positie in het schap?
Volgens Nielsen biedt ons merk de beste rotatie in de peperkoekcategorie. Dat is te danken aan onze rijke traditie en aan de ondersteuning die we bieden. Dat we ons merk Vondelmolen meer onder de aandacht brengen doet de rotatie nog groeien. We bieden ook producten die perfect geschikt zijn voor de bakkerijafdeling, al dan niet onder ons eigen merk. 
 

Plannen voor 2017
 

In 2017 bestaat Vondelmolen 150 jaar. Dat zal niet onopgemerkt voorbijgaan. "Er zijn heel wat activiteiten gepland," aldus algemeen directeur Jo Dekeyzer en productmanager Kris Henderickx. "De eerste is de Vondelmolen-Kleicross op 26 februari. We zijn al jaren partner van die mooie wielercross en ter gelegenheid van ons jubileum geven we er ook onze naam aan. Op 14 mei geven we iedereen de kans om de mooie omgeving waarin ons bedrijf ligt, te ontdekken met de Vondelmolen-wandeltocht, die aan onze fabriek vertrekt. De rest van de activiteiten is vooral gericht op het danken van iedereen die bijgedragen heeft aan het succes van Vondelmolen: op de eerste plaats het personeel, maar ook de leveranciers, de klanten, de inwoners van Lebbeke en natuurlijk onze vele fans!" Daarover volgt later meer informatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.