Vragen over Zwitserse connectie Ahold Delhaize | RetailDetail

Vragen over Zwitserse connectie Ahold Delhaize

Vragen over Zwitserse connectie Ahold Delhaize
Shutterstock

Vakbond FNV heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de Zwitserse connectie van Ahold Delhaize, waar het supermarktbedrijf een aantal patenten en merknamen heeft ondergebracht.

Royalty’s

In totaal bevat het Zwitserse dochterbedrijf Ahold Licensing Sàrl ongeveer 350 merknamen en patenten van Ahold Delhaize. Het gaat daarbij voornamelijk over Amerikaanse merknamen, maar ook de merknaam van drogisterijketen Etos is ondergebracht bij het bedrijf.

 

Volgens FNG en de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) haalt Ahold Delhaize daar vooral een groot belastingvoordeel uit, waardoor het te weinig zou afdragen in Nederland en de Verenigde Staten. De winkels in Nederland en de Verenigde Staten moeten immers royalty’s afdragen aan het dochterbedrijf om de merknamen te gebruiken, waardoor de winst van Ahold Delhaize sterk gedrukt wordt. Het is een trucje dat ook door andere bedrijven wordt gebruikt.

 

“Op deze wijze loopt Nederland geld mis voor publieke voorzieningen”, zegt Tuur Elzinga van FNV aan Trouw. “Ahold maakt wel gebruik van onze infrastructuur en ons goed opgeleide personeel. Bij brand komt de brandweer die we met z’n allen betalen. Wij verwachten dat Ahold hieraan bijdraagt door in Nederland belasting te betalen, net als mkb’ers en burgers.”

 

“Geen alternatieve verklaring”

Bij Ahold Delhaize willen ze niet helemaal ingaan op de conclusie van het onderzoek, maar geven ze wel aan dat die niet helemaal klopt. “De gegevens en conclusies in het rapport van Somo laten wij volledig voor hun rekening. Het rapport is gebaseerd op incomplete informatie en informatie die uit context is gehaald”, aldus het supermarktbedrijf.

 

Voor SOMO is het in ieder geval duidelijk dat Ahold Delhaize enkel om belastingtechnische redenen het dochterbedrijf in Zwitserland heeft ondergebracht. Het beschikt echter over te weinig gegevens van het bedrijf om dat te bewijzen. “Het is de enige verklaring die voor ons overblijft. Maar zonder verdere gegevens van de Zwitserse dochters kunnen we het niet aantonen. En Ahold zelf komt ook niet met een alternatieve verklaring”, zegt SOMO-onderzoeker Vincent Kiezebrink.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.