Vrede tussen AH en franchisers lijkt nabij | RetailDetail

Vrede tussen AH en franchisers lijkt nabij

Vrede tussen AH en franchisers lijkt nabij

Het langlopende conflict tussen Albert Heijn en zijn franchisers lijkt dichtbij een oplossing. Nieuwe voorstellen zorgen ervoor dat de patstelling van de afgelopen jaren doorbroken lijkt te zijn.

Nog weinig details bekend

De nieuwe voorman van de AH-franchisers, Frits van der Heide junior, wil nog niets zeggen over de afspraken die zijn gemaakt, behalve dat er nu "een uitermate verdedigbaar verhaal ligt dat voor beide partijen houvast en duidelijkheid biedt". De belangrijkste conflicthaarden waren de ongebreidelde groei van multi-franchisers door het eerste recht op overname van winkels van stoppende collega's en de groeiende online omzet van AH.nl, waarmee franchisers de indruk hebben beconcurreerd te worden door hun eigen moederbedrijf.

 

Het nog niet duidelijk wanneer er over de nieuwe voorstellen wordt gestemd. Ook is niet duidelijk of de nieuwe voorwaarden gaan gelden voor alle franchisers of alleen na het aflopen van de lopende contracten van de verschillende franchisers. Het nog geldende akkoord is al enkele jaren over de datum, maar gesprekken over nieuwe voorwaarden verliepen geruime tijd zeer moeizaam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.