Vrieskou april hakt in Franse wijnoogst | RetailDetail

Vrieskou april hakt in Franse wijnoogst

Vrieskou april hakt in Franse wijnoogst

De vrieskou van eind april heeft zware gevolgen voor een deel van de Franse wijnproductie. Vooral in de regio van de Bordeaux werden de wijngaarden getroffen: de helft van de oogst van dit jaar zou er wel eens verloren kunnen zijn.

350 miljoen flessen minder

De vorstschade verschilt niettemin sterk van aanplant tot aanplant. Sommige druiventelers schatten dat slechts 15 à 30% van hun productie is getroffen, terwijl anderen van een totaalverlies spreken. In een gesprek met Reuters schatte Bernard Farges, het hoofd van het syndicaat van de Bordeaux-wijnen, dat de wijnproductie voor 2017 350 miljoen flessen lager kan uitkomen. De totale schade voor de wijnindustrie, inclusief inkomstendervingen bij de toeleveranciers, raamde hij op 1,1 à 2,2 miljard euro.

 

Naast Bordeaux werden ook andere wijnregio’s getroffen. Het gaat onder meer om Cognac, Bergerac en Lot-en-Garonne, maar ook in de Elzas, Bourgogne, Champagne en de Languedoc liepen de wijngaarden schade op. Heel wat wijnboeren namen nochtans hun voorzorgen door de vorst te bestrijden met fakkels, gasbranders of met watersproeiers.

 

Welke gevolgen dit zal hebben voor de prijs van de wijn, is nog niet duidelijk. 2015 en 2016 waren topjaren, zodat er toch voldoende aanvoer is.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.