Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector

Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector

Snackbars, restaurants en tankstations zijn niet blij met het voornemen van het kabinet om gemeenten zelf te laten beslissen of alle winkels op zondag open mogen. Zij vrezen lokaal grote concurrentie van de supermarkten, zegt Jan Willem Grievink, directeur van Food Service Instituut Nederland.

Gemakssector de dupe

Volgens Grievink krijgen de horeca en de afhaal- en bezorgsector, maar ook snackbars, avondwinkels en tankstations de meeste last van de zondagse openstelling. “Indirect gaan de kooppatronen geleidelijk verschuiven van horeca naar supermarkten. Het ‘uit eten thuis’ zal versterkt worden, omdat het gemakkelijker wordt gemaakt", zegt hij tegen outofhome-shops.nl.

 

Bovendien is er voor de gemakssector, volgens Grievink, extra concurrentie door de lage prijzen van de Nederlandse supermarkten, die zo zeer aantrekkelijk worden “ten opzichte van het dure buitenshuiskanaal in ons land”. Al kan het nog meevallen, “zolang supermarkten zich nog maar beperkt richten op de gemaksconsument”.

 

Onderscheidend zijn

De oplossing voor de bedreigde sectoren ligt in het onderscheidende van hun aanbod. Cafetaria’s kunnen bijvoorbeeld profiteren van de klanten van naburige retailers. Ook de verkoop van verse friet of het combineren van een bakkerij met een wasstraat zijn voorbeelden van onderscheidend zaken doen.

 

Ook vindt Grievink dat de bedreigde sector ook naar zichzelf moet kijken, omdat het out-of-homekanaal op dit moment – zeker ten opzichte van de supermarkten – over het algemeen te duur is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour volgende overnameprooi Amazon?

26/09/2017

Volgens groeiende geruchten aast Amazon na de overname van Whole Foods ook op Carrefour. Het aandeel van de Franse distributiegroep was alvast meteen het sterkst stijgende hoofdfonds op de beurs van Parijs.

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Back to top