Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector | RetailDetail

Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector

Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector

Snackbars, restaurants en tankstations zijn niet blij met het voornemen van het kabinet om gemeenten zelf te laten beslissen of alle winkels op zondag open mogen. Zij vrezen lokaal grote concurrentie van de supermarkten, zegt Jan Willem Grievink, directeur van Food Service Instituut Nederland.

Gemakssector de dupe

Volgens Grievink krijgen de horeca en de afhaal- en bezorgsector, maar ook snackbars, avondwinkels en tankstations de meeste last van de zondagse openstelling. “Indirect gaan de kooppatronen geleidelijk verschuiven van horeca naar supermarkten. Het ‘uit eten thuis’ zal versterkt worden, omdat het gemakkelijker wordt gemaakt", zegt hij tegen outofhome-shops.nl.

 

Bovendien is er voor de gemakssector, volgens Grievink, extra concurrentie door de lage prijzen van de Nederlandse supermarkten, die zo zeer aantrekkelijk worden “ten opzichte van het dure buitenshuiskanaal in ons land”. Al kan het nog meevallen, “zolang supermarkten zich nog maar beperkt richten op de gemaksconsument”.

 

Onderscheidend zijn

De oplossing voor de bedreigde sectoren ligt in het onderscheidende van hun aanbod. Cafetaria’s kunnen bijvoorbeeld profiteren van de klanten van naburige retailers. Ook de verkoop van verse friet of het combineren van een bakkerij met een wasstraat zijn voorbeelden van onderscheidend zaken doen.

 

Ook vindt Grievink dat de bedreigde sector ook naar zichzelf moet kijken, omdat het out-of-homekanaal op dit moment – zeker ten opzichte van de supermarkten – over het algemeen te duur is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.