Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector | RetailDetail

Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector

Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector

Snackbars, restaurants en tankstations zijn niet blij met het voornemen van het kabinet om gemeenten zelf te laten beslissen of alle winkels op zondag open mogen. Zij vrezen lokaal grote concurrentie van de supermarkten, zegt Jan Willem Grievink, directeur van Food Service Instituut Nederland.

Gemakssector de dupe

Volgens Grievink krijgen de horeca en de afhaal- en bezorgsector, maar ook snackbars, avondwinkels en tankstations de meeste last van de zondagse openstelling. “Indirect gaan de kooppatronen geleidelijk verschuiven van horeca naar supermarkten. Het ‘uit eten thuis’ zal versterkt worden, omdat het gemakkelijker wordt gemaakt", zegt hij tegen outofhome-shops.nl.

 

Bovendien is er voor de gemakssector, volgens Grievink, extra concurrentie door de lage prijzen van de Nederlandse supermarkten, die zo zeer aantrekkelijk worden “ten opzichte van het dure buitenshuiskanaal in ons land”. Al kan het nog meevallen, “zolang supermarkten zich nog maar beperkt richten op de gemaksconsument”.

 

Onderscheidend zijn

De oplossing voor de bedreigde sectoren ligt in het onderscheidende van hun aanbod. Cafetaria’s kunnen bijvoorbeeld profiteren van de klanten van naburige retailers. Ook de verkoop van verse friet of het combineren van een bakkerij met een wasstraat zijn voorbeelden van onderscheidend zaken doen.

 

Ook vindt Grievink dat de bedreigde sector ook naar zichzelf moet kijken, omdat het out-of-homekanaal op dit moment – zeker ten opzichte van de supermarkten – over het algemeen te duur is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.