Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector

Vrije koopzondag zorg voor afhaal- en bezorgsector

Snackbars, restaurants en tankstations zijn niet blij met het voornemen van het kabinet om gemeenten zelf te laten beslissen of alle winkels op zondag open mogen. Zij vrezen lokaal grote concurrentie van de supermarkten, zegt Jan Willem Grievink, directeur van Food Service Instituut Nederland.

Gemakssector de dupe

Volgens Grievink krijgen de horeca en de afhaal- en bezorgsector, maar ook snackbars, avondwinkels en tankstations de meeste last van de zondagse openstelling. “Indirect gaan de kooppatronen geleidelijk verschuiven van horeca naar supermarkten. Het ‘uit eten thuis’ zal versterkt worden, omdat het gemakkelijker wordt gemaakt", zegt hij tegen outofhome-shops.nl.

 

Bovendien is er voor de gemakssector, volgens Grievink, extra concurrentie door de lage prijzen van de Nederlandse supermarkten, die zo zeer aantrekkelijk worden “ten opzichte van het dure buitenshuiskanaal in ons land”. Al kan het nog meevallen, “zolang supermarkten zich nog maar beperkt richten op de gemaksconsument”.

 

Onderscheidend zijn

De oplossing voor de bedreigde sectoren ligt in het onderscheidende van hun aanbod. Cafetaria’s kunnen bijvoorbeeld profiteren van de klanten van naburige retailers. Ook de verkoop van verse friet of het combineren van een bakkerij met een wasstraat zijn voorbeelden van onderscheidend zaken doen.

 

Ook vindt Grievink dat de bedreigde sector ook naar zichzelf moet kijken, omdat het out-of-homekanaal op dit moment – zeker ten opzichte van de supermarkten – over het algemeen te duur is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top