Vroege Pasen stuwt supermarktomzet in eerste kwartaal | RetailDetail

Vroege Pasen stuwt supermarktomzet in eerste kwartaal

Vroege Pasen stuwt supermarktomzet in eerste kwartaal
Shutterstock

De supermarktomzet steeg in het eerste kwartaal van 8,34 miljard euro (2015) naar 8,58 miljard euro: een stijging van 2,9%, aldus GfK. De toename van de omzet komt mede door de vroege paasweken, die dit jaar in maart vielen.  

Goed voor extra omzet maart

De omzet van de supermarkten in maart steeg met 6,5% naar 3,39 miljard euro (maart 2015: 3,19 miljard euro). Dit komt mede doordat Pasen dit jaar in maart viel en vorig jaar in april. De week voor en na Pasen zorgt voor circa 95 miljoen euro extra omzet vergeleken met een gemiddelde week.

 

Pasen buiten beschouwing gelaten, klom de supermarktomzet in de eerste drie maanden met 1,8% van 8,34 naar 8,49 miljard euro dit jaar. De omzet per kassabon steeg licht naar 22,34 euro (+0,5%) vergeleken met dezelfde periode in 2015. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter ruim met 2,4%.

 

Grote supermarktformules trekken ook steeds meer klanten: Albert Heijn mag de meeste huishoudens verwelkomen (87,3%), gevolgd door Lidl (71,0%), Jumbo (67,7%), Aldi (56,8%) en Plus (28,8%). Van dit lijstje zag alleen Aldi zijn klantenkring dalen, met -1,2%. De klantenkring van Jumbo nam het sterkst toe, dankzij de overname van C1000. Speciaalzaken, warenhuizen en de versmarkten verloren klanten in 2015. De consument bezocht vorig jaar 4,5 verschillende supermarktformules.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.