Waarom Albert Heijn voorlopig niet uit België verdwijnt | RetailDetail

Waarom Albert Heijn voorlopig niet uit België verdwijnt

Waarom Albert Heijn voorlopig niet uit België verdwijnt

Hoewel iedereen ervan lijkt uit te gaan dat het slechts een kwestie van tijd is vooraleer het merk Albert Heijn uit België zal verdwijnen, bouwt AH in Zonhoven zelfs nog een nieuwe winkel in het marktgebied van AD Delhaize.  

Drie redenen

“Weldra heet de familie de Vries u van harte welkom” zegt een spandoek van Albert Heijn op de werf aan de Heuveneindeweg in Zonhoven. Dat is, voor uw info, de familie die ook Albert Heijn Genk uitbaat. De nieuwe winkel komt pal naast Lidl en op 500 meter van AD Delhaize. Eerdere geruchten dat Albert Heijn het project in Zonhoven had opgegeven, kloppen dus blijkbaar niet. Vreemd, gezien de fusie en de voorgenomen sluiting van minstens acht Albert Heijn vestigingen in ons land. 

 

Of niet? Nergens in de presentaties en documenten met betrekking tot het fusievoorstel staat dat Delhaize het enige merk wordt van de nieuwe groep op de Belgische markt. Wel: “het leidende merk”. En ik kan toch wel vlot drie redenen bedenken waarom Albert Heijn beter niet meteen uitdooft. 

 

Albert Heijn voegt iets toe

Ten eerste is er het marketingverhaal. Het merk Albert Heijn heeft flink wat Vlamingen verleid. Ondanks het aanvankelijke scepticisme van veel waarnemers (mezelf incluis) is de combinatie van een verrassend assortiment, diepe promoties en 'Hollandse prijzen' een hit gebleken. Het aanbod, de toon en de beleving bij Albert Heijn verschillen wezenlijk van de andere grote supermarktketens. Het merk voegt dus wel degelijk iets toe op de Belgische markt.  


Ten tweede gaat het over centen en procenten. Van heel wat Albert Heijn-winkels mogen we veronderstellen dat ze lang niet dezelfde aantrekkingskracht of omzet zouden hebben met een uithangbord van Delhaize op de pui. Ze spreken andere klanten en andere koopmomenten aan. En ze zijn winstgevend, volgens Dick Boer. Gaat Ahold Delhaize dat marktaandeel zomaar weggooien?

 

Een buffer tegen Jumbo

Ten derde is het een kwestie van tactiek. Albert Heijn kan een buffer vormen om de mogelijke komst van andere Nederlandse spelers op de Belgische markt te verhinderen of minstens flink te bemoeilijken. Het is allang geen geheim meer dat met name Jumbo, de ambitieuze Nederlandse nummer twee, met begerige ogen naar de Vlaamse markt kijkt. Als Albert Heijn hier verdwijnt, ontstaat er speelruimte voor een andere aanbieder van Belgische kwaliteit aan Hollandse prijzen, in het noorden van het land. Die rode loper wil je je concurrent toch niet gunnen? 

 

Wat mij betreft is een goed uitgevoerde multiformaatstrategie een sterkte. In functie van de locatie kunnen kiezen welk merk je er inplant, is een grote luxe. Met Albert Heijn heeft Ahold Delhaize een bijkomende optie in huis, om in te zetten op slim gekozen locaties. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.