Waarom Chaudfontaine niet meer in een blauwe fles zit

Achmed Boumrah, Chaudfontaine

Tegen 2023 wil Chaudfontaine als één van de eerste bottelarijen van Coca-Cola European Partners (CCEP) volledig klimaatneutraal zijn. Het merk schakelt over op 100% gerecycleerde en heldere petflessen.

 

Geen nieuw plastic

Binnen de groep CCEP is Chaudfontaine een voorloper op het vlak van duurzaamheid. Sinds de acquisitie in 2003 investeerde Coca-Cola al 147 miljoen euro in het bedrijf. “Alles begint bij de bron,” zegt Achmed Boumrah, directeur van de bottelfabriek in Chaudfontaine. “Het water van Chaudfontaine dat je vandaag drinkt, is zestig jaar oud: zo lang doet het water er over in de bodem vooraleer het aan de bron ontspringt. Acties die we nu ondernemen, hebben een impact binnen zestig jaar.” Chaudfontaine doet er dan ook alles aan om de infiltratiezone van 250 hectaren rond de bron te beschermen: in een straal van 5 kilometer rond de bron werden alle stookolieketels weggehaald of beschermd, het gebruik van pesticides en nitraten in de lokale landbouw wordt strikt gecontroleerd, en het bedrijf investeerde in nieuwe leidingen, ventilatie en bewaking.
 

De waterproducent zet nu belangrijke stappen op verpakkingsvlak: de Chaudfontaine-flessen én de folie rond de multipacks bestaan als eerste in het Belgische Coca-Cola-portfolio voor 100% uit gerecycleerde en heldere pet. De typisch blauwe Chaudfontaine-flessen verdwijnen dus. “Transparante flessen bieden meer polyvalentie op recyclagevlak,” aldus Achmed Boumrah. “Men kan er nieuwe flessen van maken, maar ook andere producten.” Er wordt geen nieuw plastic meer gebruikt voor Chaudfontaine – behalve voor de dop en het label, maar ook dit wil het bedrijf in de nabije toekomst veranderen zodra het technisch mogelijk wordt. Daarnaast heeft Chaudfontaine ook glazen statiegeldflessen die tot 50 keer opnieuw kunnen gebruikt worden “Consumenten kiezen de verpakking die hen het beste uitkomt.”

 

Maximale CO2-reductie

In de bottelarij verloopt de productie steeds duurzamer. Het bedrijf gebruikt de restwarmte van het water – dat aan een temperatuur van 37°C opborrelt – om de productiehallen te verwarmen. Daarnaast maakt Chaudfontaine ook gebruik van zonnepanelen en waterkracht (de Vesder stroomt vlakbij). Samen zorgen deze duurzame systemen voor meer dan 15% van de totale energie. Daar stopt het niet: “We willen tegen 2023 één van de eerste klimaatneutrale sites in Europa worden. Daar zijn we erg fier op. Hiervoor gaan we maximaal voor CO2-reductie met plannen om het gebruik van fossiele brandstoffen sterk te verminderen of te elimineren. Pas daarna zullen we de resterende CO2-uitstoot compenseren,” zegt Achmed Boumrah, die ook aangeeft dat de fabrikant rekent op een goede samenwerking met z’n leveranciers. Tegen 2040 wil heel de groep CCEP klimaatneutraal zijn over de volledige waardeketen.
 

Tot slot verduurzaamt Chaudfontaine ook het assortiment. Dank zij een nieuwe productietechnologie zijn er geen bewaarmiddelen meer nodig voor de limonades en gearomatiseerde waters. Ook lanceert het merk een assortiment biologische limonades. “Mensen vragen meer lokale en duurzame producten.”