Waarom Colruyt Group eigen aandelen blijft inkopen | RetailDetail

Waarom Colruyt Group eigen aandelen blijft inkopen

Waarom Colruyt Group eigen aandelen blijft inkopen
Foto Colruyt Group

Retailgroep Colruyt koopt zijn eigen aandelen in aan een hoger tempo dan waarnemers hadden gedacht. Zo vergroot de familie de controle over de groep, en stijgt ook de winst per overblijvend aandeel.

 

Hoger dividend

Op 2 oktober vorig jaar kondigde Colruyt Group aan dat het over een periode van twee jaar voor 350 miljoen euro eigen aandelen zou inkopen. Op zich geen ongewoon nieuws, wel meer bedrijven kopen eigen aandelen. In de retailsector doet bijvoorbeeld ook fusiegroep Ahold Delhaize dat: voor wel 2 miljard euro, is de planning voor dit jaar. Wat waarnemers echter verbaast, is dat Colruyt na zeven maanden al 85% van de geplande 350 miljoen euro heeft uitgegeven. De retailer kocht al 6,72 miljoen aandelen op, voor 297 miljoen euro, berekende De Tijd. Het gaat dus snel.

 

Colruyt Group controleert nu 7,87% van zichzelf. Door de inkopen houdt de retailer zijn beurskoers op peil. Bovendien: die ingekochte aandelen worden vernietigd, wat tot gevolg heeft dat de winst over minder aandelen gespreid wordt. Kortom: een hogere winst per aandeel, een hoger dividend voor de aandeelhouders. Waaronder de familie Colruyt. Dat een steeds kleiner deel van de aandelen publiek verhandelbaar is, wakkert ook de speculaties aan dat de retailer zichzelf wel eens van de beurs zou kunnen halen. CEO Jef Colruyt noemde dat anderhalf jaar geleden ‘een interessante suggestie’.  

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.