Waarom Colruyt Group investeert in lokale biolandbouw | RetailDetail

Waarom Colruyt Group investeert in lokale biolandbouw

Waarom Colruyt Group investeert in lokale biolandbouw
Foto Colruyt Group

Om de stijgende vraag naar bio op te vangen wil Colruyt Group het aandeel Belgische bioproducten vergroten. De unieke samenwerking met maatwerkbedrijf De Lochting uit Roeselare illustreert die aanpak.

 

Sterke groei voor bio

In 2017 groeide de verkoop van bioproducten in de winkelformules van Colruyt Group met ongeveer 8%, terwijl de totale markt een stijging met 6% optekende. De groei werd voor het grootste deel gerealiseerd bij Bio-Planet en Colruyt, maar ook de online verkoop en de verkoop via de buurtsupermarkten van de groep zitten in de lift. De retailer mikt op verdere groei: Bio-Planet wil uitbreiden tot 50 winkels en het assortiment Boni Selection Bio nam het afgelopen jaar met 15% toe tot 280 referenties.
 

Deze sterke resultaten wil Colruyt Group bestendigen door actief te participeren in de ontwikkeling van lokale biolandbouw. Want de grote kost van de omschakeling van traditionele naar biologische landbouw is een belangrijke hindernis voor de groei van biolandbouw in ons land. Het duurt 2 à 3 jaar voor een landbouwer die beslist om te schakelen naar bio, het bio-certificaat krijgt. Gedurende deze omschakelingsperiode moet de landbouwer op biologische wijze telen maar krijgt hij nog niet de marktprijs voor het bio-product.

 

Nationale campagne

Dat was enkele jaren geleden ook een drempel voor bio- en maatwerkbedrijf De Lochting. Colruyt ondersteunde de onderneming tijdens de overgangsperiode door vanaf 2016 een aantal “groenten in omschakeling” af te nemen tegen een hogere aankoopprijs. In tussen heeft De Lochting een biocertificaat behaald voor 20 ha extra landbouwgrond, waarmee het z’n bio-areaal met één derde zag toenemen. De eerste volwaardige biogroenten liggen begin juli met Europees bio-label in de winkelrekken.
 

“Dankzij onze samenwerking met De Lochting verhoogden wij ons aandeel bio-groenten uit eigen land met 20%,” aldus Rony Neufkens, hoofd aankoop groenten bij Colruyt Group. Het partnerschap biedt De Lochting meer financiële zekerheid terwijl Colruyt verzekerd is van een kwalitatief lokaal bio-aanbod. Naar aanleiding van de Bioweek lanceert de retailer op 2 juni de nationale campagne ‘We are biotiful’ in de supermarkten van Colruyt, Bio-Planet, Spar, OKay, OKay Compact en via Collect&Go.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.