Waarom Colruyt wint, maar toch klappen krijgt

Ondanks zeer degelijke resultaten en een stijgend marktaandeel krijgt het Colruyt-aandeel ongeziene klappen op de beurs. Dat is voor de retailer echter geen reden om de strategie te wijzigen.

 

Alarmsignaal

De daling van de beurskoers is de grootste sinds de beursgang van de groep in 1977, weet De Tijd. Beleggers vinden het aandeel veel te duur in vergelijking met sectorgenoten en ze vrezen dat Colruyt Group de komende jaren de gevolgen zal ondervinden van verhevigde concurrentie op de Belgische markt, onder andere door de komst van Jumbo en de hoge ambities die Ahold Delhaize heeft uitgesproken. De groeivooruitzichten zouden beperkt zijn.

 

Nochtans waren de jaarcijfers goed, met stijgende omzet én winst. Bovendien groeide het marktaandeel van 31,8 naar 32,2%. De online omzet steeg tot 350 miljoen euro, of 5% van de totale verkopen (zonder brandstof). Je zou denken dat Colruyt goed gewapend is om de strijd aan te gaan met welke concurrent dan ook, maar waarnemers zien een alarmsignaal in het feit dat de winstmarge van de retaildivisie afgelopen boekjaar is gedaald tot 5,85% als gevolg van oplopende logistieke en personeelskosten. Dat cijfer is, voor alle duidelijkheid, nog altijd wereldtop, maar de dalende trend verontrust analisten wel.

 

Investeringen

Op een analistenpresentatie woensdag gaf de retailer meer duiding bij de jaarcijfers. Daar werd bevestigd dat de Belgische markt wellicht moeilijk zal blijven, met licht dalende volumes, toenemende grensaankopen en een prijsinflatie van 1,5%. De promotionele activiteit blijft intens, maar Colruyt is niet van plan om zijn langetermijnstrategie om te gooien. De groep blijft investeren in medewerkers en winkels, ook al zijn de marktomstandigheden uitdagend.

 

Colruyt gaat ook de investeringen opdrijven in marketingcommunicatie, automatisering en digitalisering. Qua fysieke expansie ziet de retailer potentieel voor 260 Colruytwinkels (nu zijn er 243). Alle winkels worden voorzien van elektronische schapetiketten om de prijzen efficiënter aan te passen. Naar eigen zeggen is de keten in België nog steeds 8 tot 10% goedkoper dan de belangrijkste concurrenten. Overigens heeft die analistenpresentatie de markt nog niet kunnen overtuigen: met de business zit het goed, maar de beurskoers brokkelt verder af.