Waarom data goud waard zijn voor de foodsector

De foodsector loopt mijlenver achter in de datatransitie, ziet Carl Jacobs van foodmanagementplatform Apicbase. Nochtans zorgt het efficiënt inzetten van data voor minder derving, meer winst en minder kosten. Hoe? Dat hoor je op het RetailDetail Food Congress.

 

Nog een mistig domein

Professionele keukens genereren veel interessante gegevens: kostprijzen, houdbaarheidsdata, POS-gegevens, voorraadvolumes, productietijden…: de lijst met data is lang. Carl Jacobs, medeoprichter van foodmanagementplatform Apicbase, ziet een duidelijke verschuiving in de foodmarkt: "De sector beseft dat de analyse van deze gegevens inzichten oplevert, waardoor processen verbeterd kunnen worden, de kosten omlaag gaan en de winst omhoog. Vandaag is foodmanagement nog een mistig domein. Consistentie ontbreekt, maar daar brengt datagebruik verandering in."

 

Het doel van Apicbase is om die grote hoeveelheid data gecontroleerd te beheren. "30% van al het eten wordt weggegooid. Door beter aan te kopen, beter te portioneren en minder voorraad aan te leggen, is er minder derving, meer winst en minder kosten."

 

Stapsgewijs begeleidt het softwareplatform van Apicbase bedrijven die gerechten als eindproduct hebben, met horeca als kernmarkt, maar ook klanten in de retailsfeer. Hoe volg je de voorraad van bereide maaltijden eenmaal in het winkelrek? Is er een manier om derving proactief tegen te gaan? Apicbase wil een antwoord bieden met software die de hele flow in kaart brengt en volgt.

 

Waar meer data is, is meer winst

Er is in de foodsector nog veel optimalisatie mogelijk, volgens Jacobs: "Sectoren waar data al veel meer doorweegt, zijn vele malen winstgevender. Food start gelukkig een inhaalbeweging: men beseft dat data inzichten opleveren." Een obstakel blijft wel dat het een zeer complexe industrie is, met half afgewerkte producten, houdbaarheidsdata en een hele grote ‘waste gap’. "Die complexiteit willen we terugdringen", besluit de techondernemer.

 

"In de retail krijgen bereide en kant-en-klare maaltijden steeds meer vierkante meters. De veranderende inventarisatiewetgeving legt echter heel wat controlevereisten op, ook voor de winkelmanager. De voorraad, de houdbaarheidsdata en het verbruik bijhouden, temperatuur meten, signaleren en bijbestellen bij de leverancier – het kan allemaal in één flow met een paar clicks op de tablet."

 

Restaurants moeten ketens worden

Ook de complexiteit in de horecasector moet sterk verminderen, gelooft Jacobs. "We zullen zeker in België consolidatie zien. Het bourgondische beeld heerst hier nog altijd, met restaurants als een plek waar de man alleen in de keuken staat terwijl zijn partner de zaal doet. Ze zullen echter genoodzaakt worden om het ketenverhaal op te nemen, om meerdere restaurants te bundelen."

 

Zeker omdat retailers zich steeds meer als restaurants profileren, met hun uitgebreide verstogen en bereide maaltijden. "Ze gaan een heel competitieve ruimte innemen tegenover de horeca. Er zal altijd plaats blijven voor restaurants, maar dan moeten ze slim gaan combineren. Pas op, dan bedoel ik zeker niet dat het allemaal McDonald’s moet worden, maar wij hebben klanten met vijftien tot twintig restaurants waarvan je nooit zou zeggen dat ze gelinkt zijn. Aan de achterkant besparen ze echter kosten, zoals administratie of inkoop."

 

 

Meer weten over het belang van datamanagement in food? Kom dan naar het RetailDetail Food Congress op 24 oktober in Mechelen. Naast Carl Jacobs van Apicbase staan daar onder andere ook op het podium: sterrenchef Seppe Nobels van restaurant Graanmarkt 13, innovatiedirecteur Arnaud Lesne van Carrefour, Chris Van Hoof van Imec, Priscilla Cornet van Coca-Cola European Partners en e-commercemanager Jonathan Hertog van Delhaize. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen.