Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie | RetailDetail

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie
Shutterstock.com

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.


Voedingsindustrie 3.0

Vorige week schreef RetailDetail al dat grote merken onder druk staan terwijl kleinere merken wereldwijd groeien, onder andere omdat ze vaak dichter bij hun markt staan en sneller reageren op veranderende consumentennoden. Deze week illustreren twee grote merkfabrikanten dat ze het belang van onderzoek en innovatie niet onderschatten. Nestlé en Kraft Heinz openen nieuwe innovatiecentra om hun ‘time to market’ te verkorten.
 

Wel 90 miljoen euro investeert Kraft Heinz in een nieuw ‘Global Centre of Excellence’ dat opent in Amsterdam. Er zullen ongeveer 450 mensen aan de slag gaan. “Hier wordt het Kraft Heinz van de toekomst bedacht”, verklaart Rafa Oliveira, de Europese topman van de groep, aan Het Parool. “We gaan op zoek naar nieuwe manieren om te groeien. Met dit centrum willen we de contouren schetsen van de voedingsindustrie 3.0.” Door onderzoek en innovatie op één plek te centraliseren wil de fabrikant kosten besparen en meer middelen vrijmaken voor producten en marketing. De ligging vlakbij Schiphol moet aantrekkelijk zijn voor internationale talenten.

 

Relevant blijven

Ook Nestlé wil de ontwikkeling van nieuwe producten versnellen en kondigt daarom aan dat het zijn Nestlé Research Center gaat fuseren met het Nestlé Institute of Health Sciences (NIHS). De nieuwe organisatie gaat kortweg Nestlé Research heten en wordt gebaseerd in Lausanne. Er zullen zo’n 800 mensen aan het werk gaan. De bedoeling is dat wetenschappelijke bevindingen vlugger vertaald worden in commercialiseerbare producten. Het Zwitserse concern kampt al enkele jaren met tragere groei.
 

“Grote trends worden door kleinere ondernemingen wat actiever opgepikt dan door grote bedrijven”, geeft Chief Technology Officer Stefan Palzer aan tegenover Reuters. Hij verwijst daarbij naar trends als biologisch, glutenvrij of vegan. “Wij voeren veel innovaties door om onze productportfolio relevant te houden, maar kleinere bedrijven zijn meer wendbaar.” Toch is Nestlé volgens hem op de goede weg. Ter illustratie: vorige maand bedacht zijn team tijdens een zakenreis een idee voor een nieuw veganistisch product. “Donderdag kregen we het idee, vrijdag keerden we terug naar Zwitserland, maandagavond kon ik een eerste prototype proeven. De woensdag daarop presenteerden we het aan de board en vrijdag zat het al in de globale pijplijn.” Nestlé herformuleert jaarlijks zowat één derde van z’n productportfolio en investeerde vorig jaar bijna anderhalf miljard euro aan onderzoek en ontwikkeling.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.