Waarom ook PepsiCo suiker aanpakt | RetailDetail

Waarom ook PepsiCo suiker aanpakt

Waarom ook PepsiCo suiker aanpakt

Voedingsreus PepsiCo engageert zich om het caloriegehalte en het aandeel toegevoegde suikers in haar producten drastisch te verminderen. Het illustreert hoe groot de druk is op de frisdranksector.

Minder calorieën

Tegen 2025 moet twee derden van het drankenaanbod van PepsiCo nog maximaal honderd calorieën per blikje bevatten. PepsiCo zal meer nadruk leggen op drankjes met een laag caloriegehalte, maar tegelijk zal het concern ook in andere voedingsproducten het aandeel toegevoegde suikers, verzadigde vetten en zout reduceren. Dat voornemen kadert in een breder duurzaamheidsprogramma van het bedrijf. De doelstellingen zijn in lijn met de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. 

 

PepsiCo is niet de eerste fabrikant die het caloriegehalte van frisdranken aanpakt: eerder al stelde Coca-Cola zich tot doel om tegen 2020 het suikergehalte in het drankenportfolio met minstens 10% te verlagen ten opzichte van 2012. Investeringen in laagcalorische dranken als Coca-Cola zero sugar, Finley of Chaudfontaine Fusion moeten daartoe bijdragen. Ook zet de fabrikant in op kleinere verpakkingen om de suikerinname te beperken.

 

Frisdrank geviseerd

Toeval is dat niet, want in Westerse landen daalt de verkoop van suikerhoudende softdrinks gevoelig. Steeds meer consumenten willen suiker mijden en de frisdranksector wordt nu eenmaal geviseerd door diëtisten en overheden die de obesitasproblematiek ter harte nemen. Daarin worden ze gesteund door diezelfde Wereldgezondheidsorganisatie, die onlangs nog onomwonden – en niet voor het eerst – pleitte voor de invoering van een gezondheidstaks. 

 

België heeft al zo’n taks, hoewel die zelfs frisdranken treft die helemaal geen suiker of calorieën bevatten. Gelijkaardige taksen zien we intussen in Frankrijk en binnenkort in het Verenigd Koninkrijk. Mexico is wellicht het bekendste voorbeeld: daar leidde de invoering van een suikertaks tot een significante daling van het frisdrankverbruik, al blijft het effect op de volksgezondheid onduidelijk

 

Gezondheidsplan

De druk op de frisdranksector is dus groot. Nochtans vertegenwoordigen frisdranken in ons land slechts 3,8% van de totale energie-inname door de consumenten, en 8,5% van de suikerinname - althans volgens de VIFW, de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie. De categorie heeft met andere woorden de perceptie tegen en voelt zich een makkelijk doelwit.

 

Ze hebben een punt, afgaande op recent onderzoek van Euromonitor, dat de inname van calorieën uit frisdranken en alcoholische dranken vergeleek in 24 landen. Blijkt dat in heel wat landen de calorie-inname uit alcohol hoger is dan die uit frisdrank: Zuid-Korea is kampioen met 167,9 calorieën per capita uit alcohol, tegenover 44,2 calorieën uit frisdrank. 

 

Cijfers voor België konden we niet achterhalen, maar dat één categorie met alle zonden beladen wordt, lijkt onhoudbaar. Een globaal gezondheidsplan verdient daarom alle kansen. In België neemt de voedingssector het voortouw met het Convenant Evenwichtige Voeding. Uiteraard is suikerreductie intussen gewoon een goed idee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.