Waarom ook PepsiCo suiker aanpakt | RetailDetail

Waarom ook PepsiCo suiker aanpakt

Waarom ook PepsiCo suiker aanpakt

Voedingsreus PepsiCo engageert zich om het caloriegehalte en het aandeel toegevoegde suikers in haar producten drastisch te verminderen. Het illustreert hoe groot de druk is op de frisdranksector.

Minder calorieën

Tegen 2025 moet twee derden van het drankenaanbod van PepsiCo nog maximaal honderd calorieën per blikje bevatten. PepsiCo zal meer nadruk leggen op drankjes met een laag caloriegehalte, maar tegelijk zal het concern ook in andere voedingsproducten het aandeel toegevoegde suikers, verzadigde vetten en zout reduceren. Dat voornemen kadert in een breder duurzaamheidsprogramma van het bedrijf. De doelstellingen zijn in lijn met de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. 

 

PepsiCo is niet de eerste fabrikant die het caloriegehalte van frisdranken aanpakt: eerder al stelde Coca-Cola zich tot doel om tegen 2020 het suikergehalte in het drankenportfolio met minstens 10% te verlagen ten opzichte van 2012. Investeringen in laagcalorische dranken als Coca-Cola zero sugar, Finley of Chaudfontaine Fusion moeten daartoe bijdragen. Ook zet de fabrikant in op kleinere verpakkingen om de suikerinname te beperken.

 

Frisdrank geviseerd

Toeval is dat niet, want in Westerse landen daalt de verkoop van suikerhoudende softdrinks gevoelig. Steeds meer consumenten willen suiker mijden en de frisdranksector wordt nu eenmaal geviseerd door diëtisten en overheden die de obesitasproblematiek ter harte nemen. Daarin worden ze gesteund door diezelfde Wereldgezondheidsorganisatie, die onlangs nog onomwonden – en niet voor het eerst – pleitte voor de invoering van een gezondheidstaks. 

 

België heeft al zo’n taks, hoewel die zelfs frisdranken treft die helemaal geen suiker of calorieën bevatten. Gelijkaardige taksen zien we intussen in Frankrijk en binnenkort in het Verenigd Koninkrijk. Mexico is wellicht het bekendste voorbeeld: daar leidde de invoering van een suikertaks tot een significante daling van het frisdrankverbruik, al blijft het effect op de volksgezondheid onduidelijk

 

Gezondheidsplan

De druk op de frisdranksector is dus groot. Nochtans vertegenwoordigen frisdranken in ons land slechts 3,8% van de totale energie-inname door de consumenten, en 8,5% van de suikerinname - althans volgens de VIFW, de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie. De categorie heeft met andere woorden de perceptie tegen en voelt zich een makkelijk doelwit.

 

Ze hebben een punt, afgaande op recent onderzoek van Euromonitor, dat de inname van calorieën uit frisdranken en alcoholische dranken vergeleek in 24 landen. Blijkt dat in heel wat landen de calorie-inname uit alcohol hoger is dan die uit frisdrank: Zuid-Korea is kampioen met 167,9 calorieën per capita uit alcohol, tegenover 44,2 calorieën uit frisdrank. 

 

Cijfers voor België konden we niet achterhalen, maar dat één categorie met alle zonden beladen wordt, lijkt onhoudbaar. Een globaal gezondheidsplan verdient daarom alle kansen. In België neemt de voedingssector het voortouw met het Convenant Evenwichtige Voeding. Uiteraard is suikerreductie intussen gewoon een goed idee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.