Waddeneilanden vragen borg bij alcoholverkoop | RetailDetail

Waddeneilanden vragen borg bij alcoholverkoop

Waddeneilanden vragen borg bij alcoholverkoop

Op de Friese Waddeneilanden gaan verkopers van alcohol een borg kunnen neerleggen, die ze terugkrijgen als bij controles blijkt dat ze zich houden aan de wetten op de verkoop van alcohol aan minderjarigen.

Eigen keuze

Verkopers van alcohol zullen voortaan een borg van enkele honderden euro's kunnen betalen. Die borg krijgen ze terug, als bij controles blijkt dat ze zich aan de regels houden. Sinds het optrekken van het verbod op alcoholverkoop, van zestienjarigen naar achttienjarigen, zijn er al heel wat problemen geweest met de naleving van die wet.

 

Verkopers kiezen zelf of ze meedoen aan het borgsysteem. Doen ze dat, dan vallen ze buiten het reguliere toezicht en reguliere sanctiemiddelen, zoals bijvoorbeeld het schorsen van de verkoopvergunning. "De deelnemers sluiten een convenant en betalen een borg om mee te mogen doen", zei Feije Dillema van Bureau horeca bijzondere wetten aan SpiritsNL.

 

"Als blijkt dat men tijdens een willekeurige controle niet voldoet aan de convenantvoorwaarden, raakt men een deel van de borg kwijt. Stel dat er drie controlemomenten zijn op jaarbasis en er wordt eenmaal een overtreding geconstateerd, dan ontvangt men twee derde van de borg terug", weet Dillema.

 

BHBW voert in opdracht van de eilandgemeenten de controles op de verkoop aan minderjarigen uit. Sinds het begin van dit jaar zijn de gemeenten zelf verantwoordelijk voor die controles. Ze mogen daarbij zelf kiezen hoe ze die controles invullen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.