Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel | RetailDetail

Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel

Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel

Nu Britse consumenten massaal verontrust zijn over de kwaliteit van voedsel, heeft Waitrose een winkel geopend op de eigen boerderij The Leckford Estate. Hiermee wil de hoog gepositioneerde supermarkt zijn groene en gezonde imago benadrukken.

Boer onder de boeren

Colin_with_grapesDe winkel heet 'The Farm Shop, Leckford Estate' en is met 165 m² en duizend producten piepklein. De ambities van Waitrose zijn wel veel groter: met name het paardenvleesschandaal heeft veel Britse consumenten aan het denken gezet.

 

Daar waar de grote vier retailers het vertrouwen van consumenten willen terugwinnen, maar ook geen gas terugnemen als het om prijsconcurrentie gaat, "kiest Waitrose niet voor prijs maar voor waarde".

 

Terwijl Tesco als dominante marktleider altijd kritisch wordt bekeken door boeren en telers, heeft Waitrose een reputatie van boer onder de boeren, omdat het al sinds de jaren 1920 een boerderij bezit en omdat het bekend staat als retailer die oog heeft voor kwaliteit en duurzaamheid.

 

Ook het feit dat Waitrose onderdeel is van de werknemerscoöperatie John Lewis Partnership, draagt ertoe bij dat het door de agrarische toeleveranciers niet als de vijand wordt gezien.

 

Lokale leveranciers

Waitrose Farm ShopDe boerderij levert het graan waarmee brood voor Waitrose wordt gebakken en tal van versproducten die in Waitrose supermarkten worden verkocht, zoals melk, fruit, appelsap, eieren en Leckford scharrelkippen. Ook verkopen de supermarkten van Waitrose zo'n 2500 regionale producten van 600 lokale leveranciers.

 

Het aantal lokale producten is de afgelopen drie jaar bij Waitrose met een kwart toegenomen en zal verder groeien. Ook The Farm Shop verkoopt producten van een zestigtal leveranciers die in de buurt zijn gevestigd. De best verkopende items in de boerderijwinkel zullen ook bij de reguliere Waitrose-winkels in het schap komen te staan.

 

The Farm Shop is geopend van maandag tot zaterdag van 9 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds en op zondag van 10 uur 's ochtends tot 4 uur in de middag. Naast de winkel bevindt zich nog een koffieshop met tachtig zitplaatsen (exclusief het terrasgedeelte buiten), waar bezoekers terecht kunnen om iets te eten en te drinken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Back to top