Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel | RetailDetail

Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel

Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel

Nu Britse consumenten massaal verontrust zijn over de kwaliteit van voedsel, heeft Waitrose een winkel geopend op de eigen boerderij The Leckford Estate. Hiermee wil de hoog gepositioneerde supermarkt zijn groene en gezonde imago benadrukken.

Boer onder de boeren

Colin_with_grapesDe winkel heet 'The Farm Shop, Leckford Estate' en is met 165 m² en duizend producten piepklein. De ambities van Waitrose zijn wel veel groter: met name het paardenvleesschandaal heeft veel Britse consumenten aan het denken gezet.

 

Daar waar de grote vier retailers het vertrouwen van consumenten willen terugwinnen, maar ook geen gas terugnemen als het om prijsconcurrentie gaat, "kiest Waitrose niet voor prijs maar voor waarde".

 

Terwijl Tesco als dominante marktleider altijd kritisch wordt bekeken door boeren en telers, heeft Waitrose een reputatie van boer onder de boeren, omdat het al sinds de jaren 1920 een boerderij bezit en omdat het bekend staat als retailer die oog heeft voor kwaliteit en duurzaamheid.

 

Ook het feit dat Waitrose onderdeel is van de werknemerscoöperatie John Lewis Partnership, draagt ertoe bij dat het door de agrarische toeleveranciers niet als de vijand wordt gezien.

 

Lokale leveranciers

Waitrose Farm ShopDe boerderij levert het graan waarmee brood voor Waitrose wordt gebakken en tal van versproducten die in Waitrose supermarkten worden verkocht, zoals melk, fruit, appelsap, eieren en Leckford scharrelkippen. Ook verkopen de supermarkten van Waitrose zo'n 2500 regionale producten van 600 lokale leveranciers.

 

Het aantal lokale producten is de afgelopen drie jaar bij Waitrose met een kwart toegenomen en zal verder groeien. Ook The Farm Shop verkoopt producten van een zestigtal leveranciers die in de buurt zijn gevestigd. De best verkopende items in de boerderijwinkel zullen ook bij de reguliere Waitrose-winkels in het schap komen te staan.

 

The Farm Shop is geopend van maandag tot zaterdag van 9 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds en op zondag van 10 uur 's ochtends tot 4 uur in de middag. Naast de winkel bevindt zich nog een koffieshop met tachtig zitplaatsen (exclusief het terrasgedeelte buiten), waar bezoekers terecht kunnen om iets te eten en te drinken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.