Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel

Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel

Nu Britse consumenten massaal verontrust zijn over de kwaliteit van voedsel, heeft Waitrose een winkel geopend op de eigen boerderij The Leckford Estate. Hiermee wil de hoog gepositioneerde supermarkt zijn groene en gezonde imago benadrukken.

Boer onder de boeren

Colin_with_grapesDe winkel heet 'The Farm Shop, Leckford Estate' en is met 165 m² en duizend producten piepklein. De ambities van Waitrose zijn wel veel groter: met name het paardenvleesschandaal heeft veel Britse consumenten aan het denken gezet.

 

Daar waar de grote vier retailers het vertrouwen van consumenten willen terugwinnen, maar ook geen gas terugnemen als het om prijsconcurrentie gaat, "kiest Waitrose niet voor prijs maar voor waarde".

 

Terwijl Tesco als dominante marktleider altijd kritisch wordt bekeken door boeren en telers, heeft Waitrose een reputatie van boer onder de boeren, omdat het al sinds de jaren 1920 een boerderij bezit en omdat het bekend staat als retailer die oog heeft voor kwaliteit en duurzaamheid.

 

Ook het feit dat Waitrose onderdeel is van de werknemerscoöperatie John Lewis Partnership, draagt ertoe bij dat het door de agrarische toeleveranciers niet als de vijand wordt gezien.

 

Lokale leveranciers

Waitrose Farm ShopDe boerderij levert het graan waarmee brood voor Waitrose wordt gebakken en tal van versproducten die in Waitrose supermarkten worden verkocht, zoals melk, fruit, appelsap, eieren en Leckford scharrelkippen. Ook verkopen de supermarkten van Waitrose zo'n 2500 regionale producten van 600 lokale leveranciers.

 

Het aantal lokale producten is de afgelopen drie jaar bij Waitrose met een kwart toegenomen en zal verder groeien. Ook The Farm Shop verkoopt producten van een zestigtal leveranciers die in de buurt zijn gevestigd. De best verkopende items in de boerderijwinkel zullen ook bij de reguliere Waitrose-winkels in het schap komen te staan.

 

The Farm Shop is geopend van maandag tot zaterdag van 9 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds en op zondag van 10 uur 's ochtends tot 4 uur in de middag. Naast de winkel bevindt zich nog een koffieshop met tachtig zitplaatsen (exclusief het terrasgedeelte buiten), waar bezoekers terecht kunnen om iets te eten en te drinken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top