Waitrose toont prachtig halfjaarrapport

Waitrose toont prachtig halfjaarrapport

Waitrose noteerde in het halve jaar tot 27 juli 2013 een 7,8 procent hogere omzet van ruim drie miljard pond sterling (3,6 miljard euro). De operationele winst steeg 12,8 procent tot ruim 160 miljoen pond (ruim 190 miljoen euro). Identiek groeide de omzet liefst 6,9 procent en online steeg de omzet met 40,6 procent.

De hoog gepositioneerde Britse retailer – onderdeel van de John Lewis Partnership – zet hiermee haar positieve reeks voort. Waitrose presteert immers al vier jaar lang bovengemiddeld, wat resulteert in een marktaandeel van 4,9 procent. Dat is 0,3 procentpunt hoger dan een jaar geleden.

 

Identieke groei door vertrouwen

Met name de identieke omzetgroei van 6,9 procent spreekt boekdelen. Het is een groeipercentage waarvan de grote Britse retailers alleen maar kunnen dromen. Tesco en Sainsbury's presenteren hun halfjaarcijfers begin oktober, maar in hun jongste kwartaalcijfers komen ze op identieke basis uit op een 0,9 procent daling voor Tesco en een magere 0,8 procent groei voor Sainsbury's.

 

Veel identieke omzetgroei komt voort uit het feit dat Waitrose de klantenkring uitbreidt. In het halve jaar nam het aantal transacties toe met 9,3 procent. Waitrose wekt vertrouwen en spint garen bij klanten die – verontrust door het schandaal met als rundvlees aangemerkt paardenvlees – hun traditionele supermarkt niet meer vertrouwen en voor Waitrose kiezen.

 

Prijsgeruststelling

Meer dan 2,5 miljoen klanten hebben inmiddels een loyaliteitskaart myWaitrose. Verder doet Waitrose aan prijsgeruststelling door de budget-huismerklijn Essential Waitrose, door eigen promoties en door voortdurende prijsvergelijkingen – vooral als het om de reguliere prijsniveau's van A-merken gaat – met Tesco en Sainsbury's.

 

Omzetgroei gebeurt ook door toevoeging van nieuwe winkels. Zo opende Waitrose in de eerste helft van 2013 twee nieuwe supermarkten en twee gemakswinkels. Van het nog nieuwe gemaksformat heeft Waitrose nu 56 winkels. Voor de tweede helft van dit jaar staat de opening van nog eens drie gemakswinkels en zes supermarkten gepland.

 

Met toevoeging van deze zes supermarkten, zal Waitrose een totaal van 300 supermarkten in Groot-Brittannië bereiken. Om verdere uitbreiding, met name in Noord-Engeland en Schotland, mogelijk te maken, heeft Waitrose ook een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen.

 

Online groei

Ook investeert Waitrose veel in de uitrol van zijn e-commerce-operatie en integreert het online in de winkels via ophaalpunten voor online bestelde producten van zowel Waitrose als de warenhuis-operatie John Lewis. Ook kunnen klanten in de winkel via iPads nog online bestellingen plaatsen, om deze op te halen of thuis geleverd te krijgen.

 

Om dit allemaal logistiek voor elkaar te krijgen, wil Waitrose een tweede distributiecentrum speciaal voor online openen in de Londense regio. Dit DC, waarvan de opening is voorzien voor de tweede helft van 2014, zal de online capaciteit van Waitrose verder stimuleren. Zeker in Londen, waar het de online bestellingen wenst te verdubbelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top