Waitrose toont prachtig halfjaarrapport

Waitrose toont prachtig halfjaarrapport

Waitrose noteerde in het halve jaar tot 27 juli 2013 een 7,8 procent hogere omzet van ruim drie miljard pond sterling (3,6 miljard euro). De operationele winst steeg 12,8 procent tot ruim 160 miljoen pond (ruim 190 miljoen euro). Identiek groeide de omzet liefst 6,9 procent en online steeg de omzet met 40,6 procent.

De hoog gepositioneerde Britse retailer – onderdeel van de John Lewis Partnership – zet hiermee haar positieve reeks voort. Waitrose presteert immers al vier jaar lang bovengemiddeld, wat resulteert in een marktaandeel van 4,9 procent. Dat is 0,3 procentpunt hoger dan een jaar geleden.

 

Identieke groei door vertrouwen

Met name de identieke omzetgroei van 6,9 procent spreekt boekdelen. Het is een groeipercentage waarvan de grote Britse retailers alleen maar kunnen dromen. Tesco en Sainsbury's presenteren hun halfjaarcijfers begin oktober, maar in hun jongste kwartaalcijfers komen ze op identieke basis uit op een 0,9 procent daling voor Tesco en een magere 0,8 procent groei voor Sainsbury's.

 

Veel identieke omzetgroei komt voort uit het feit dat Waitrose de klantenkring uitbreidt. In het halve jaar nam het aantal transacties toe met 9,3 procent. Waitrose wekt vertrouwen en spint garen bij klanten die – verontrust door het schandaal met als rundvlees aangemerkt paardenvlees – hun traditionele supermarkt niet meer vertrouwen en voor Waitrose kiezen.

 

Prijsgeruststelling

Meer dan 2,5 miljoen klanten hebben inmiddels een loyaliteitskaart myWaitrose. Verder doet Waitrose aan prijsgeruststelling door de budget-huismerklijn Essential Waitrose, door eigen promoties en door voortdurende prijsvergelijkingen – vooral als het om de reguliere prijsniveau's van A-merken gaat – met Tesco en Sainsbury's.

 

Omzetgroei gebeurt ook door toevoeging van nieuwe winkels. Zo opende Waitrose in de eerste helft van 2013 twee nieuwe supermarkten en twee gemakswinkels. Van het nog nieuwe gemaksformat heeft Waitrose nu 56 winkels. Voor de tweede helft van dit jaar staat de opening van nog eens drie gemakswinkels en zes supermarkten gepland.

 

Met toevoeging van deze zes supermarkten, zal Waitrose een totaal van 300 supermarkten in Groot-Brittannië bereiken. Om verdere uitbreiding, met name in Noord-Engeland en Schotland, mogelijk te maken, heeft Waitrose ook een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen.

 

Online groei

Ook investeert Waitrose veel in de uitrol van zijn e-commerce-operatie en integreert het online in de winkels via ophaalpunten voor online bestelde producten van zowel Waitrose als de warenhuis-operatie John Lewis. Ook kunnen klanten in de winkel via iPads nog online bestellingen plaatsen, om deze op te halen of thuis geleverd te krijgen.

 

Om dit allemaal logistiek voor elkaar te krijgen, wil Waitrose een tweede distributiecentrum speciaal voor online openen in de Londense regio. Dit DC, waarvan de opening is voorzien voor de tweede helft van 2014, zal de online capaciteit van Waitrose verder stimuleren. Zeker in Londen, waar het de online bestellingen wenst te verdubbelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top