Waitrose toont prachtig halfjaarrapport | RetailDetail

Waitrose toont prachtig halfjaarrapport

Waitrose toont prachtig halfjaarrapport

Waitrose noteerde in het halve jaar tot 27 juli 2013 een 7,8 procent hogere omzet van ruim drie miljard pond sterling (3,6 miljard euro). De operationele winst steeg 12,8 procent tot ruim 160 miljoen pond (ruim 190 miljoen euro). Identiek groeide de omzet liefst 6,9 procent en online steeg de omzet met 40,6 procent.

De hoog gepositioneerde Britse retailer – onderdeel van de John Lewis Partnership – zet hiermee haar positieve reeks voort. Waitrose presteert immers al vier jaar lang bovengemiddeld, wat resulteert in een marktaandeel van 4,9 procent. Dat is 0,3 procentpunt hoger dan een jaar geleden.

 

Identieke groei door vertrouwen

Met name de identieke omzetgroei van 6,9 procent spreekt boekdelen. Het is een groeipercentage waarvan de grote Britse retailers alleen maar kunnen dromen. Tesco en Sainsbury's presenteren hun halfjaarcijfers begin oktober, maar in hun jongste kwartaalcijfers komen ze op identieke basis uit op een 0,9 procent daling voor Tesco en een magere 0,8 procent groei voor Sainsbury's.

 

Veel identieke omzetgroei komt voort uit het feit dat Waitrose de klantenkring uitbreidt. In het halve jaar nam het aantal transacties toe met 9,3 procent. Waitrose wekt vertrouwen en spint garen bij klanten die – verontrust door het schandaal met als rundvlees aangemerkt paardenvlees – hun traditionele supermarkt niet meer vertrouwen en voor Waitrose kiezen.

 

Prijsgeruststelling

Meer dan 2,5 miljoen klanten hebben inmiddels een loyaliteitskaart myWaitrose. Verder doet Waitrose aan prijsgeruststelling door de budget-huismerklijn Essential Waitrose, door eigen promoties en door voortdurende prijsvergelijkingen – vooral als het om de reguliere prijsniveau's van A-merken gaat – met Tesco en Sainsbury's.

 

Omzetgroei gebeurt ook door toevoeging van nieuwe winkels. Zo opende Waitrose in de eerste helft van 2013 twee nieuwe supermarkten en twee gemakswinkels. Van het nog nieuwe gemaksformat heeft Waitrose nu 56 winkels. Voor de tweede helft van dit jaar staat de opening van nog eens drie gemakswinkels en zes supermarkten gepland.

 

Met toevoeging van deze zes supermarkten, zal Waitrose een totaal van 300 supermarkten in Groot-Brittannië bereiken. Om verdere uitbreiding, met name in Noord-Engeland en Schotland, mogelijk te maken, heeft Waitrose ook een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen.

 

Online groei

Ook investeert Waitrose veel in de uitrol van zijn e-commerce-operatie en integreert het online in de winkels via ophaalpunten voor online bestelde producten van zowel Waitrose als de warenhuis-operatie John Lewis. Ook kunnen klanten in de winkel via iPads nog online bestellingen plaatsen, om deze op te halen of thuis geleverd te krijgen.

 

Om dit allemaal logistiek voor elkaar te krijgen, wil Waitrose een tweede distributiecentrum speciaal voor online openen in de Londense regio. Dit DC, waarvan de opening is voorzien voor de tweede helft van 2014, zal de online capaciteit van Waitrose verder stimuleren. Zeker in Londen, waar het de online bestellingen wenst te verdubbelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.