Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest

Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest

Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier heeft de zeven genomineerden bekendgemaakt voor de verkiezing van Liegebeest 2012, een prijs voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. De kandidaten zijn genomineerd wegens (vermeende) leugens over de duurzaamheid en kwaliteit van hun producten en over weidegang en leefomstandigheden van dieren.

Leugens

Bij de genomineerden horen onder andere de (plof)chickensticks van Iglo en “Beleg uit Zee”, dat volgens Wakker Dier aan elkaar geplakte stukken kweekzalm blijkt te zijn en dus niet uit de zee kan komen.

 

Wakker Dier hekelt ook de "boerenkaas" van Albert Heijn, omdat die volgens de verpakking gemaakt is van stalmerk, maar volgens de actiegroep melk is van koeien die de buitenlucht nog nooit hebben gezien. Ook de luxe bitterballen van Herman den Blijker moeten het ongelden: hun “borrelgarnituur” is volgens Wakker Dier niets anders dan “gepaneerd slachtafval uit de vee-industrie”.

 

Vierde keer, laatste keer?

Het is de vierde keer dat de dierenrechtenorganisatie de Liegebeest Trofee uitreikt. Vorig jaar viel toenmalig CDA-kamerlid Ger Koopmans de twijfelachtige eer ten deel vanwege zijn uitspraak "foie gras is verantwoord geproduceerd".

 

Wakker Dier hoopt dat de verkiezing voor de laatste keer nodig is, omdat er een verbetering zichtbaar is als het gaat om misleidende producten of uitspraken. Zo heeft de organisatie dit jaar op verpakkingen van scharreleieren geen plaatjes meer gevonden van kippen in de wei en worden producten uit de gangbare vee-industrie niet meer diervriendelijk genoemd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top