Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest | RetailDetail

Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest

Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest

Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier heeft de zeven genomineerden bekendgemaakt voor de verkiezing van Liegebeest 2012, een prijs voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. De kandidaten zijn genomineerd wegens (vermeende) leugens over de duurzaamheid en kwaliteit van hun producten en over weidegang en leefomstandigheden van dieren.

Leugens

Bij de genomineerden horen onder andere de (plof)chickensticks van Iglo en “Beleg uit Zee”, dat volgens Wakker Dier aan elkaar geplakte stukken kweekzalm blijkt te zijn en dus niet uit de zee kan komen.

 

Wakker Dier hekelt ook de "boerenkaas" van Albert Heijn, omdat die volgens de verpakking gemaakt is van stalmerk, maar volgens de actiegroep melk is van koeien die de buitenlucht nog nooit hebben gezien. Ook de luxe bitterballen van Herman den Blijker moeten het ongelden: hun “borrelgarnituur” is volgens Wakker Dier niets anders dan “gepaneerd slachtafval uit de vee-industrie”.

 

Vierde keer, laatste keer?

Het is de vierde keer dat de dierenrechtenorganisatie de Liegebeest Trofee uitreikt. Vorig jaar viel toenmalig CDA-kamerlid Ger Koopmans de twijfelachtige eer ten deel vanwege zijn uitspraak "foie gras is verantwoord geproduceerd".

 

Wakker Dier hoopt dat de verkiezing voor de laatste keer nodig is, omdat er een verbetering zichtbaar is als het gaat om misleidende producten of uitspraken. Zo heeft de organisatie dit jaar op verpakkingen van scharreleieren geen plaatjes meer gevonden van kippen in de wei en worden producten uit de gangbare vee-industrie niet meer diervriendelijk genoemd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.