Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest | RetailDetail

Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest

Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest

Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier heeft de zeven genomineerden bekendgemaakt voor de verkiezing van Liegebeest 2012, een prijs voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. De kandidaten zijn genomineerd wegens (vermeende) leugens over de duurzaamheid en kwaliteit van hun producten en over weidegang en leefomstandigheden van dieren.

Leugens

Bij de genomineerden horen onder andere de (plof)chickensticks van Iglo en “Beleg uit Zee”, dat volgens Wakker Dier aan elkaar geplakte stukken kweekzalm blijkt te zijn en dus niet uit de zee kan komen.

 

Wakker Dier hekelt ook de "boerenkaas" van Albert Heijn, omdat die volgens de verpakking gemaakt is van stalmerk, maar volgens de actiegroep melk is van koeien die de buitenlucht nog nooit hebben gezien. Ook de luxe bitterballen van Herman den Blijker moeten het ongelden: hun “borrelgarnituur” is volgens Wakker Dier niets anders dan “gepaneerd slachtafval uit de vee-industrie”.

 

Vierde keer, laatste keer?

Het is de vierde keer dat de dierenrechtenorganisatie de Liegebeest Trofee uitreikt. Vorig jaar viel toenmalig CDA-kamerlid Ger Koopmans de twijfelachtige eer ten deel vanwege zijn uitspraak "foie gras is verantwoord geproduceerd".

 

Wakker Dier hoopt dat de verkiezing voor de laatste keer nodig is, omdat er een verbetering zichtbaar is als het gaat om misleidende producten of uitspraken. Zo heeft de organisatie dit jaar op verpakkingen van scharreleieren geen plaatjes meer gevonden van kippen in de wei en worden producten uit de gangbare vee-industrie niet meer diervriendelijk genoemd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Kipster en Lidl brengen hanenvlees op de Nederlandse markt

19/02/2018

Vanaf volgende week verkoopt Lidl in Nederland een aantal producten van hanenvlees. Die worden gemaakt van het vlees van mannelijke haankuikens, die normaal in Nederland bij de geboorte al worden vergast.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Back to top