Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest | RetailDetail

Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest

Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest

Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier heeft de zeven genomineerden bekendgemaakt voor de verkiezing van Liegebeest 2012, een prijs voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. De kandidaten zijn genomineerd wegens (vermeende) leugens over de duurzaamheid en kwaliteit van hun producten en over weidegang en leefomstandigheden van dieren.

Leugens

Bij de genomineerden horen onder andere de (plof)chickensticks van Iglo en “Beleg uit Zee”, dat volgens Wakker Dier aan elkaar geplakte stukken kweekzalm blijkt te zijn en dus niet uit de zee kan komen.

 

Wakker Dier hekelt ook de "boerenkaas" van Albert Heijn, omdat die volgens de verpakking gemaakt is van stalmerk, maar volgens de actiegroep melk is van koeien die de buitenlucht nog nooit hebben gezien. Ook de luxe bitterballen van Herman den Blijker moeten het ongelden: hun “borrelgarnituur” is volgens Wakker Dier niets anders dan “gepaneerd slachtafval uit de vee-industrie”.

 

Vierde keer, laatste keer?

Het is de vierde keer dat de dierenrechtenorganisatie de Liegebeest Trofee uitreikt. Vorig jaar viel toenmalig CDA-kamerlid Ger Koopmans de twijfelachtige eer ten deel vanwege zijn uitspraak "foie gras is verantwoord geproduceerd".

 

Wakker Dier hoopt dat de verkiezing voor de laatste keer nodig is, omdat er een verbetering zichtbaar is als het gaat om misleidende producten of uitspraken. Zo heeft de organisatie dit jaar op verpakkingen van scharreleieren geen plaatjes meer gevonden van kippen in de wei en worden producten uit de gangbare vee-industrie niet meer diervriendelijk genoemd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.