Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest

Wakker Dier nomineert Albert Heijn voor Liegebeest

Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier heeft de zeven genomineerden bekendgemaakt voor de verkiezing van Liegebeest 2012, een prijs voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. De kandidaten zijn genomineerd wegens (vermeende) leugens over de duurzaamheid en kwaliteit van hun producten en over weidegang en leefomstandigheden van dieren.

Leugens

Bij de genomineerden horen onder andere de (plof)chickensticks van Iglo en “Beleg uit Zee”, dat volgens Wakker Dier aan elkaar geplakte stukken kweekzalm blijkt te zijn en dus niet uit de zee kan komen.

 

Wakker Dier hekelt ook de "boerenkaas" van Albert Heijn, omdat die volgens de verpakking gemaakt is van stalmerk, maar volgens de actiegroep melk is van koeien die de buitenlucht nog nooit hebben gezien. Ook de luxe bitterballen van Herman den Blijker moeten het ongelden: hun “borrelgarnituur” is volgens Wakker Dier niets anders dan “gepaneerd slachtafval uit de vee-industrie”.

 

Vierde keer, laatste keer?

Het is de vierde keer dat de dierenrechtenorganisatie de Liegebeest Trofee uitreikt. Vorig jaar viel toenmalig CDA-kamerlid Ger Koopmans de twijfelachtige eer ten deel vanwege zijn uitspraak "foie gras is verantwoord geproduceerd".

 

Wakker Dier hoopt dat de verkiezing voor de laatste keer nodig is, omdat er een verbetering zichtbaar is als het gaat om misleidende producten of uitspraken. Zo heeft de organisatie dit jaar op verpakkingen van scharreleieren geen plaatjes meer gevonden van kippen in de wei en worden producten uit de gangbare vee-industrie niet meer diervriendelijk genoemd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top