Wal-Mart zet de stap naar Kenia | RetailDetail

Wal-Mart zet de stap naar Kenia

Wal-Mart zet de stap naar Kenia

Het Amerikaanse Wal-Mart heeft via zijn Zuid-Afrikaanse dochter Massmart een eerste vestiging van de keten Game geopend in Kenia. Kenia is, na Zuid-Afrika, de tweede grootste retailmarkt in Afrika en dus bijzonder interessant voor buitenlandse ketens.

Concurrentie met lokale ketens

De vestiging van Game opende vorige week zijn deuren in een nieuwe complex in de buurt van hoofdstad Nairobi. In het complex Garden City bevinden zich ook nog een winkelcentrum, appartementen en kantoorruimtes. Het volledige project moet in 2017 vervolledigd zijn en zal 250 miljoen dollar (225 miljoen euro) gekost hebben. Het is voor zestig procent in handen van het Britse private-equitybedrijf Actis.


Game heeft momenteel al 170 winkels in 11 Afrikaanse landen, maar zal in Kenia moeten strijden tegen enkele lokale ketens, zoals Tuskys, Naivas, Uchumi en Nakumatt. Nakumatt is te vinden in heel Oost-Afrika en heeft in Kenia al 39 filialen, waaronder ook eentje in het complex Garden City.


Game heeft als doel om minstens vier filialen te openen in Kenia, al zeggen analisten dat het meer winkels zal moeten openen om de concurrentie aan te gaan. Wal-Mart probeerde eerder al de Keniaanse keten Naivas over te nemen, maar die deal liep stuk op interne strubbelingen bij het Keniaans bedrijf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.