Walmart haalt recordgroei online

Kassa's in winkel van retailer Walmart in Las Vegas
Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

E-commerce heeft supermarktreus Walmart een flinke duw in de rug gegeven tijdens de coronacrisis. De onlineomzet verdubbelde bijna, terwijl de gesloten restaurants er ook voor zorgden dat Amerikanen meer eten kochten.

 

Hoge verwachtingen voor Prime-variant

Frappante cijfers bij Walmart in het vorige, corona-gekleurde kwartaal: de nettowinst van de grootste supermarktgroep ter wereld kwam 75% hoger uit op 6,5 miljard dollar (5,5 miljard euro). De retailer klopt daarmee de verwachtingen, met dank aan een vergelijkbare omzetgroei van 9,3% in de Verenigde Staten. Op jaarbasis klom de omzet met 5,6% tot bijna 138 miljard dollar (120 miljard euro).

 

Op de Amerikaanse thuismarkt droeg e-commerce daar stevig toe bij: de onlineomzet verdubbelde bijna (+97%), goed voor de sterkste groei ooit voor de warenhuisketen. Consumenten kochten tijdens de lockdown alles van speelgoed tot elektronica online, maar ook de onlineverkoop van voeding ging volgens de retailer hard. Mensen kookten meer door de gesloten horecazaken. Sinds februari heeft Walmart 30% meer tijdvakken voorzien voor het leveren en ophalen van onlinebestellingen.

 

Het bedrijf heeft dan ook hoge verwachtingen voor Walmart Plus, de nieuwe abonnementsdienst die het weldra lanceert. Met die service wil het concurreren met grote rivaal Amazon Prime, maar de opstart is al verschillende keren uitgesteld. Volgens de laatste berichten zou de dienst al in juli ‘live’ gaan, maar nu zegt de Walmart-directie nog bezig te zijn met de laatste voorbereidingen.

 

Corona-effect vertraagt al

Voor de rest van het jaar snijdt het mes langs twee kanten, waarschuwt CFO Brett Biggs: in het tweede kwartaal piekte de verkoop vooral door hamstergedrag en consumptiecheques die de overheid uitdeelde, maar hoe lang en in welke mate de overheid verdere steunmaatregelen zal nemen, valt af te wachten. In juli vertraagde het effect immers al en keerde de omzetgroei terug naar zijn ‘normale’ niveau van 4%. Opvallend is ook dat de terug-naar-schoolverkoop tegenvalt, nu steeds meer scholen de start van het nieuwe schooljaar uitstellen.

 

De coronacrisis joeg Walmart ook op 1,5 miljard dollar extra kosten, onder meer door loonsverhogingen en bonussen voor het personeel. Niettemin kwam de marge in het tweede kwartaal hoger uit, aangezien veel gezinnen hun aankoopcheque (die tussen 1000 en 1500 dollar per gezin bedroeg) besteedden aan duurdere items, zoals elektronica of meubelen. "Onze klanten waren veel vaker thuis, waardoor we meer televisies, computerartikelen en smarthomeartikelen verkochten", aldus CEO Doug McMillon.