Walmart neemt hoge digitale vlucht

Supermarktreus Walmart heeft er een sterk kwartaal opzitten: zowel de omzet als de winst stegen meer dan verwacht. Online stegen de verkopen zelfs met 37%. De Amerikaanse groep is vastberaden rivaal Amazon het vuur aan de schenen te leggen.

 

Beter dan ingeschat

Walmart verrast vriend en vijand met zijn resultaten van het voorbije kwartaal, dat eind juli eindigde. De omzet steeg met 1,8% tot 130,83 miljard dollar (120 miljard euro): de grootste retailer ter wereld deed daarmee beter dan de 130,11 miljard dollar die analisten hadden verwacht. 

 

Op vergelijkbare basis ging de omzet in de Verenigde Staten met 2,8% omhoog, volgens analisten een sterke verwezenlijking in een retaillandschap dat geplaagd wordt door de Amerikaans-Chinese handelsoorlog en online concurrentie van vooral Amazon. Ook de nettowinst ging erop vooruit naar 3,61 miljard dollar (3,2 miljard euro), daar waar de retailreus een jaar eerder nog 861 miljoen dollar aan verlies moest toegeven.

 

De groei leidt ertoe dat Walmart zijn prognoses voor dit boekjaar naar boven toe herziet: nu gaat de distributeur uit van een vergelijkbare omzetgroei rond de 3% in de Verenigde Staten en mogelijk licht stijgende winst. Voorheen ging het bedrijf uit van een lichte winstdaling. De nieuwe Amerikaanse importheffingen van liefst 10% op consumptiegoederen uit het buitenland spelen retailers in de VS flink parten: een derde van Walmarts thuisaanbod komt van overzeese gebieden.

 

E-commerce groeit onverminderd verder

"Consumenten reageren goed op de verbeteringen die we doorvoeren, de productiviteitsloop werkt en we winnen marktaandeel", reageert CEO Doug McMillon volgens CNBC. Vooral online doet Walmart het echter opvallend goed: e-commerce groeide in de VS met liefst 37% en voor het volledige boekjaar gaat de groep uit van 35% groei. Vorig jaar steeg de online omzet ongeveer evenveel en de stijging houdt ook al enkele kwartalen op rij aan.

 

De nationale uitrol van thuislevering de volgende dag is daarbij een grote hulp, aldus McMillon. Al 75% van de Amerikaanse bevolking heeft nu toegang tot de service, dankzij 2700 afhaalpunten voor online bestelde boodschappen. In meer dan 1100 winkels is het ook al mogelijk om bestellingen nog de dag zelf op te halen.

 

Ook Walmart wil marktplaats

Walmart wil bovendien verder blijven investeren in zijn eigen marktplaats, die nu nog maar een fractie is van Amazons platform, maar sterk groeit: alleen al dit jaar heeft de retailer 1200 merken toegevoegd online, waaronder luxemerken zoals Michael Kors. Het bedrijf zegt potentieel te zien in categorieën met hogere marges, al blijven vooral boodschappen de onlineverkopen stuwen.

 

Al blijft online een verliespost – analisten ramen het e-commerceverlies op 1,7 miljard euro onder nul – toch wil McMillon nog nieuwe investeringen doen in het domein. De rentabiliteit verbetert volgens de topman door de voorraden dichterbij de consumenten te bewaren, wat de leveringen minder gefragmenteerd maakt en helpt besparen op vliegtuigtransport.