Walmart verkoopt Japanse dochter Seiyu

Seiyu uithangbord
Shutterstock.com

Walmart verkoopt het grootste gedeelte van de Japanse retailer Seiyu aan investeringsmaatschappij KKR en e-commercebedrijf Rakuten. Het bedrijf, dat geleid wordt door de Belg Lionel Desclée, stond al een tijdje in de etalage.

 

Desinvesteringen

De deal, die Seiyu waardeert op 172,5 miljard yen (1,39 miljard euro), komt er na eerdere geruchten dat Walmart Japan wilde verlaten. KKR verwerft nu 65% van de Japanse supermarktketen, meldt The Guardian. Rakuten, dat al een online samenwerkingsverband heeft met Seiyu, krijgt 20% van de aandelen in handen terwijl Walmart zelf een minderheidsbelang van 15% behoudt.

 

De Seiyu-deal is de laatste afstoting van ondermaats presterende activa door Walmart, na zijn vertrek uit onder andere Groot-Brittannië (Asda) en Argentinië. Op die manier wil de retailer geld vrijmaken voor initiatieven in groeimarkten als China (Sam’s Club) of India (Flipkart). De grootste retailer ter wereld betrad de Japanse markt in 2002. Het bedrijf nam toen een belang van 6% in het noodlijdende Seiyu, en bouwde die deelname stelselmatig uit in de jaren nadien. In 2008 volgde uiteindelijk de volledige overname door Walmart. 

 

Beterschap

Japanse media meldden twee jaar geleden al dat Walmart Seiyu, dat ongeveer 330 supermarkten exploiteert, wilde verkopen voor 300 tot 500 miljard yen (2,4 tot 4 miljard euro). Maar kennelijk was die prijs veel te hoog, want er kwam geen schot in de zaak. Begin vorig jaar benoemde Walmart alsnog Lionel Desclée tot nieuwe CEO van zijn Japanse dochter.

 

Dat er nu toch een koper gevonden werd – weliswaar aan een veel lagere prijs – heeft wellicht ook te maken met de betere resultaten en vooruitzichten van Seiyu. In 2019 boekte de Japanse tak van Walmart een bescheiden nettowinst van 47 miljoen yen (380.000 euro), terwijl het bedrijf de jaren voordien bijna ononderbroken rode cijfers schreef. Seiyu gaf eerder op het jaar ook al aan dat de coronapandemie de belangstelling voor online boodschappen in Japan had versterkt. Sinds 2018 werkt de retailer op dat vlak samen met Rakuten.