Walmart wil geen "winkel" meer zijn

Walmart wil geen "winkel" meer zijn
Shutterstock

Het Amerikaanse Walmart is al langer gekend onder die naam, maar eigenlijk was de wettelijke naam van het bedrijf nog steeds Wal-Mart Stores. Daar komt nu echter verandering in: in het tijdperk van e-commerce wil Walmart méér zijn dan een winkelketen.

E-commerce

“Hoewel onze wettelijke naam nog maar op een beperkt aantal plaatsen wordt gebruikt, vonden we het toch het beste om een naam te hebben die consistent is met het idee dat je bij ons als klant kan winkelen hoe je wil”, laat CEO Doug McMillon verstaan. Zo werd de oude naam al niet meer in de winkels of op producten gebruikt. “Onze klanten kennen ons als Walmart en vandaag winkelen ze niet enkel in onze winkels, maar ook online en via onze app.”

 

Met de naamsverandering naar Walmart gaat het bedrijf eigenlijk terug naar het verleden, want toen het in de jaren 1960 opgericht werd, stond het al bekend als Wal-Mart Inc. Het is pas sinds de jaren 1970 dat ook het woord ‘Stores’ werd toegevoegd. Het huidige logo, dat niet verandert, werd in 2008 ingevoerd.

 

De nieuwe naam moet dus aantonen dat Walmart niet meer enkel bestaat uit fysieke winkels. Het bedrijf heeft de voorbije jaren dan ook fors geïnvesteerd in het online aspect, om zo de concurrentie met Amazon aan te gaan. Zo kocht het vorig jaar de webshop Jet.com, een van de grotere tegenhangers van Amazon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top