Walmart test nieuwe database rond voedselveiligheid | RetailDetail

Walmart wil voedselveiligheid verbeteren dankzij blockchain

Walmart wil voedselveiligheid verbeteren dankzij blockchain

De Amerikaanse supermarktketen Walmart is een proefproject gestart met het gebruik van blockchain, een nieuwe databasetechnologie. Dankzij de nieuwe technologie moet vooral de voedselveiligheid verbeterd worden.

Sneller en gerichter

Dankzij de nieuwe technologie moet Walmart sneller in staat zijn om een groep producten te identificeren, wanneer er iets fout mee loopt. Nu is dat een werk van lange adem, maar met blockchain kan alle nodige informatie via één kassaticket gevonden worden. Zo kan Walmart razendsnel te weten komen wie de leverancier was, waar het product werd geproduceerd en wie verantwoordelijk was voor de controle.

 

Het zorgt er niet alleen voor dat Walmart sneller kan werken, maar ook veel gerichter. Wanneer er nu een probleem wordt vastgesteld met een bepaald product moet vaak vrijwel elk gelijkaardig product uit de winkelrekken verdwijnen. Met blockchain kan dat aangepast worden tot producten die met elkaar in aanraking zijn gekomen. Walmart kan zo dus ook heel wat geld besparen.

 

Momenteel test Walmart blockchain nog maar bij twee producten, maar de nieuwe technologie wordt zo wel al toegepast op duizenden verpakkingen in verschillende winkels. Als de test succesvol is dan zal het gebruik van de database verder uitgebreid worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.