Walmart+ wordt uitdager Amazon Prime

Walmart+ wordt uitdager Amazon Prime
Shutterstock.com

Walmart+, het langverwachte lidmaatschapsprogramma van de grootste supermarktketen ter wereld, zou nog deze maand gelanceerd worden. Het moet een alternatief vormen voor Amazon Prime.

 

Teaser online

Diverse Amerikaanse bronnen melden dat Walmart+ deze maand eindelijk live gaat. En hoewel het nieuws door de supermarktketen niet officieel bevestigd is, blijkt uit deze 'teaser'-website wel dat de lancering voor zeer binnenkort is.

 

Walmart+ is een nieuw ledenprogrogramma dat voortbouwt op het bestaande Delivery Unlimited. Wie lid is van dat programma, krijgt momenteel alle boodschappen op de dag van bestelling gratis thuisbezorgd voor een jaarlijkse bijdrage van 98 dollar (ongeveer 86 euro). Delivery Unlimited werd vorig jaar gelanceerd en snel uitgebreid naar 1400 winkelpunten.

 

De verwachting is dat het nieuwe getrouwheidsprogramma de bestaande dienstverlening zal uitbreiden naar andere productgroepen zoals sportartikelen, verzorgingsproducten en elektronica. Verder zouden de leden ook korting krijgen bij de benzinestations of apotheken van de supermarktketen en eerder toegang krijgen tot promoties, schrijft Vox. Hoeveel de nieuwe dienst zal kosten, is niet duidelijk, maar bepaalde bronnen, zoals bijvoorbeeld Tom’s Guide, suggereren dat Walmart zou vasthouden aan de prijs van 98 dollar. Daarmee zou Walmart+ alvast voordeliger zijn dan Amazon Prime, waarvoor leden jaarlijks 119 dollar (105 euro) betalen.

 

Vertraging door corona

Oorspronkelijk wilde de supermarktketen het ledenprogramma reeds in de periode maart-april lanceren, maar de plannen liepen vertraging op door de uitbraak van de coronacrisis. Voor de retailer was dat een bittere pil om slikken, want juist die crisis heeft de e-commerce overal ter wereld een enorme boost gegeven. Door het uitstel heeft Walmart+ dus mogelijk een vliegende start gemist. Niettemin zag Walmart de online verkoop het voorbije kwartaal met liefst 74% stijgen.

 

Volgens de laatst bekende cijfers is de e-commercebusiness van Walmart ongeveer acht keer kleiner dan die van Amazon. En daar speelt Amazon Prime een cruciale rol in. Meer dan de helft van de beste Walmart-klanten, is intussen lid van Amazon Prime. Dat gegeven vormt meteen de grootste bedreiging voor de Amerikaanse supermarktketen.